Paměti Josefa Ludvíka Fischera Listy o druhých a o sobě, edičně připravené Jiřím Opelíkem (Torst 2005), recenzoval v Tvaru č. 14/2006 Jiří Rambousek.
Scénický pořad Violy z milostných dopisů a deníku Emila Františka BurianaJsem tvého života amen zhodnotil v Divadelních novinách č. 15/2006 Josef Mlejnek. – V témže čísle vyslovil šéfredaktor DN Jan Kolář podezření, že autorka recenze v Lidových novinách 26. 6. t. r. pořad Violy neviděla a „psala svůj článek pouze dle četby scénáře“.
Déle než po roce dala o sobě vědět Revue Umělecké besedy Život. Vladimír Křivánek v čísle 2 (2006) podal přehled akcí k loňským dvěma výročím Vladimíra Holana (1905–1980). – Letošní 100. výročí narození Jaroslava Ježka, aktéra mnoha akcí Umělecké besedy (složil mj. Pochod karnevalu Umělecké besedy), nechala revue Život bez povšimnutí.
V Lidových novinách 22. 9. 2006 se z celoživotního vztahu k Ježkovi vyznal Jiří Suchý.
Z Literárních novin č. 39/1956 přetiskly Literární noviny č. 39/2006 v rubrice Před 50 lety recenzi Miroslava Červenky na sbírku satirických fejetonů Jana Faita, Josefa Petráně a Josefa Řeřichy Škoda rány, která chybí (SNPL 1956). „Z knížky vane ostré jarní povětří, takže při všech lotrovinách, jež zaznamenává, působí optimisticky,“ glosoval Červenka.
Na Československý týden, který se konal v květnu 1966 v čase „politického tání“ v Mnichově za účasti Bohumila Hrabala,Miloše Macourka, Václava Havla, Věry Linhartové a Josefa Topola, vzpomínal v Mittelbayerische Zeitung 19. 9. 2006 Wolf Peter Schnetz, organizátor tehdejší kulturní akce. Havla, jemuž byla 1. 10. t. r. v Řeznu udělena cena Mosty, si po letech vybavuje takto: „Měl takový tichý humor. A byl jediný, jemuž činila němčina poměrně těžkosti. Mluvili jsme anglicky. Byl velmi skromný.“
Před čtyřiceti lety, 21. 9. 1966, měl v Hudebním divadle v Karlíně čs. premiéru muzikál Hello Dolly!. Hostování Adiny Mandlové, jež měla vytvořit titulní roli, se neuskutečnilo. (Od smrti herečky v příbramské nemocnici uplynulo 16. 6. t. r. 15 let.)
DopisZdeny Salivarové z Toronta 24. 7. 2006 redaktorce Českého dialogu Martině Fialkové („Sleduji český tisk, čtu všechno možné, a jak se tak dívám, všemu tomu se, marná sláva, člověk za oceánem vzdaluje.“) otiskl Český dialog č. 9/2006.
Rozhovor revui Prostor do čísla 71 s monotematickým názvem Kam kráčíš, vzdělanosti? poskytl Jiří Stránský.
Jak se stal „ze sígra profesorem“, vyprávěl Mileně Nyklové v Knižních novinkách č. 17/2006 Edgar Dutka.
Velká Británie
Srpnové číslo časopisu Sight & Sound přináší šestnáctistránkový materiál o animovaném filmu, který prožívá doslova zlatou éru. Podrobněji jsou rozebrány snímky Renaissance, A scanner darkly a Auta, z nichž si bohužel jen poslední jmenovaný našel cestu i do naší distribuce. Najdeme tu velký profil tchajwanského režiséra Hou Hsiao-Hsiena, jehož snímek Three times měl v srpnu ve Velké Británii premiéru – stejně jako rumunský film The Death of Mr. Lazarescu režiséra Cristi Puiua nebo The Science of Sleep Michela Gondryho, který by se měl do konce roku objevit i v našich kinech. Britský tisk zaujaly protesty českých filmařů proti neschválení novely zákona o kinematografii. Pod názvem Last of the Dharma Bums představuje časopis herce Harryho Deana Stantona (Paris, Texas). Recenzí týdne je snímek The notorious Bettie Page, který mohli diváci vidět i na festivalu v Karlových Varech; filmem měsíce na DVD byli zvoleni Pátrači Johna Forda. Zářijové číslo s Colinem Farrellem a Jamiem Foxxem na obálce představuje rozsáhlý materiál k remaku seriálu Miami Vice režiséra Michaela Manna. V reportáži z Karlových Varů konstatuje Kieron Corlessová, že nejlepším filmem v soutěži byla Kráska v nesnázích (opět se však vrací k zákonu o kinematografii), nicméně za nejlepší snímky, které na festivalu zhlédla, považuje ty německé (Requiem, Sehnsucht a Der Freie Wille). Velký prostor dostal festival v Edinburghu, kde údajně k nejzajímavějším částem programu patřila retrospektiva „přehlížených“ amerických filmů ze 70. let. Článkem s nadpisem China – 21st-century tiger jako by Sight & Sound předpověděl vítězství čínského snímku na festivalu v Benátkách. Čeká nás prý dokonce jakási „čínská nová vlna“, která by měla ukázat, že v této zemi nevznikají jen historické velkofilmy. Představen je dále film Klimt režiséra Raúla Ruize a nový počin režiséra Zachariase Kunuka (Atanarjuat – rychlý běžec), inspirovaný deníky Knuda Rasmussena. Filmem měsíce je Volver Pedra Almodóvara (v tomto čísle A2 na s. 11), z DVD redaktory zaujala série snímků režiséra Errola Morrise nebo další čínské filmy Electric Shadows od Xiao Jianga a The World od Jia Zhangkeho (A2 č. 0/2005). V čísle najdeme také rubriku Book of the Month, představující knihu What ever happend to Orson Welles? A portrait of an independent career od Josepha McBridea.