Malíř René Hábl (1968) absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze (prof. Jiří Sopko, prof. František Hodonský). Háblovy obrazy zachycují proměnlivé stavy lidské imaginace, která z beztvarého chaosu vytváří asociativní abstraktní a figurativní motivy. Ty figurativní však setrvávají v poloze pouhých odkazů, bez bližší tvarové či jiné charakterové definice. Z několika náhodných skvrn vznikají nedokonalé bezpohlavní postavičky-hračky (někdy mají blízko k jednoduché komiksové stylizaci nebo 2D grafice z 80. let) plující jakýmsi virtuálním nekonečnem. Barevným vesmírem, nějakým uměle stvořeným astrálním prostorem, z kterého se rodí a opět v něm mizí rozmanité útvary různé životnosti. Je to podivný bizarní svět, plný nejasné a bezúčelné hravosti, spirituality, meditace, proudění, tvárných principů, růstu i dělení či štěpení, odkazující ve svém výrazovém tvarosloví na formální jazyk nových médií. Líheň na pomezí abstrakce a figurace jako by byla v permanentním pohybu. Vnitřní dynamika zabraňuje obrazu, aby se stal pouhou barevnou dekorací. Naopak. Malba plyne, pulsuje, dýchá, zlobí oční sítnici a především se nenechá rozkrýt, odhalit a polapit. Elementy se nezávisle na divákově zkušenosti shlukují kolem různých center, vytvářejí čtecí řetězce, vizuální kódy. Každý další obraz je oknem do znovu rozloženého a znovu skládaného světa. Je to stavebnice plná nevyčerpatelných kombinací a variací, postihující tak analogicky lidskou představu o nekonečnu. Tu představu, v které nás utvrzují právě možnosti, schopnosti a přesvědčivost nových médií s jejich efektními, iluzivně podmanivými a velmi názornými vizuálními rejstříky.
Příbuzné články
Bloody Story
Sochařka Markéta Korečková (1975), absolventka pražské AVU (1992–99, profesoři Karel Nepraš, Jindřich Zeithamml, Milan Knížák), transgeneračně rozšiřuje částí svého díla specifickou poetiku neprašovského humoru, který u ní získává svébytný, žensky odstíněný rozměr. Ironie, tvrdost, kontrast, …
Veronika Holcová
Veronika Holcová (1973) staví své obrazy na formálních asociacích. Jsou to řetězce napříč vyvolanou emocí, větvící se různými směry do ramen podobně jako svícen, pomalý růst stromu nebo rychlý pád zničujícího blesku. Vznikají citlivé nervové sítě, které zachytávají různě velké fragmenty „obrazů“ …
Jaroslav Valečka
Jaroslava Valečku (1972), absolventa pražské Akademie výtvarných umění (prof. Jiří Sopko, prof. Jan Hendrych), lze zařadit mezi současné autory, kteří jsou svou tvorbou přirozeným způsobem napojeni na tradiční výrazové proudy, projevující se napříč dějinami malířství. Hlavní pilíře Valečkovy …