Fenomén netlabelů je rozšířen celosvětově. V Česku, jak už bývá tak trochu zvykem, se za světem poněkud opožďujeme. Přesto si dva netlabely – Muteme a Surreal Madrid – svou pozici již vydobyly a výrazně obohatily nezávislou elektronickou scénu u nás.
Digitalizace a rozvoj internetu zavedly do hry hudebního průmyslu další významné změny pravidel. Vedle lisovaných CD nosičů se na scéně etablovala tzv. samopal vydavatelství, přičemž nejdále to ve smyslu osvobození se od nákladů na výrobu finálního nosiče dotáhlo netlabelové hnutí. Muzika na netlabelech může být podobně jako CD prodávána, většinou je nicméně nabídnuta posluchačům ke stažení zdarma, za podmínek Creative Commons licence. Vydavatelství jsou tedy platformou, kde je hudba zproštěna finančního kalkulu a často zde můžeme objevit vzácné poklady. Na druhé straně jednoduchost vydávání zapleveluje scénu stovkami projektů, které by jinak neměly šanci uzřít světlo veřejného hudebního světa.
Virtuální křižovatka
Muteme Aleše Černého není jen obyčejný netlabel. Poprvé se tato značka dostala do povědomí posluchačů díky sérii koncertů Live Electronic Session, neboť přivezla do té doby zde neslyšené progresivisty, jako Tujiko Noriko, Fennesze, Jana Jelineka nebo tehdy ještě mainstreamem neobjeveného Apparata. To, že vedle promotérských aktivit vzniklo i vydavatelství, a navíc netové, není zas takové překvapení. Správné vydavatelství začíná svůj život kompilací a nejinak tomu bylo i v případě Muteme. Psal se listopad roku 2004 a fenomén netlabelů k nám konečně vstoupil skrze muteme.point.0 compilation. Ta obsahuje osm tracků a konečná stopáž čtyřicet minut je výslednou selekcí devíti hodin hudby, která byla k dispozici. Na řadu se dostali domácí zástupci (MMtm, Karaoke Tundra, Michal Mariánek), dvojice hudebníků z království vycházejícího slunce (Aoki Takamasa a Yoshihiro Hanno), drážďanský solitér Parmon či rakouský projekt Szely. Instrumentální tracky reflektují tehdejší vedoucí úlohu laptopového kouzlení, ať již v pomalé hlukové, nebo click‘n’cut rovině.
Svým druhým releasem (toto slovo se na netové album, EP i singl hodí více než tradiční „deska“) se Muteme staví za domácí, pomalu se klubající naděje a jako první přichází na řadu dvojice Mateřídouška z Brna. Tereza Damcová a Jiří Suchánek hned napoprvé překvapují velice sofistikovaným projektem H(acker) God, který sami charakterizují jako „sonický koncept čerpající inspiraci od českého psychologa Stanislava Grofa a jeho teorie o bazálních perinatálních matricích“. Co si pod tím má posluchač představit? Očekávejte prudkou srážku s velmi ranými dětskými vzpomínkami, fantazií nemající hranice či doma zpívanými lidovkami v prudkém kontrastu se současnou experimentální elektronikou. Nahrávka je více než zdařilou pozvánkou na koncert, jejž lze brát jako průnik svébytné hudební performance a divadelního představení.
Dalším podpořeným umělcem je Petr Mareš neboli Prof. Neutrino, který si na rozdíl od Mateřídoušky vybrousil jméno již dříve, a to na svém dnes již umrtveném labelu Mufonic. Nová deska Cosmix Songs představuje Neutrina již plně odevzdaného náruči abstraktního instrumentálního hip-hopu (byť Karaoke Tundra často zachází ještě dále), prošpikovaného samply ze všech myslitelných směrů. A jako bonus na závěr hosté Floex, DJ Side nebo Němka AGF.
Asi největší překvapení přišlo před pár měsíci s příspěvkem do té doby neznámého rappera Peťo Tázoka. Ten se spojil s Karaoke Tundrou a spolu s ním vyprodukoval krátké EP VP84. Peťova fistule se s námi moc nemazlí a v krátkých črtách nahazuje před posluchače na stěnu smutné obrazy o městě z paralelního vesmíru, kde by „pes ľutoval skapať, keď vidí tu nudu, obyvatelia mestečka v začarovanom kruhu. Kde jedine kostolný zvon znači pohyb času, i keď ten tu nehrá rolu“, kde vládne skepse z neexistence pozitivní vyhlídky na budoucnost („sny sa neplnia, na to si zvykajme“), spojená s odmítnutím tradičních hodnot předchozích generací („sme spútaní tradíciou, až je to desné, jak včerajšok je dneškom zajtrajška, vždy presne to isté“). Zbývají pouze alkoholové sedánky s parťáky Laco Žralokem a Mariánem Balkánem. Troufám si tvrdit, že výstižnější reflexe současného česko-slovenského maloměsta neexistuje. Minutové tracky končí přesně v době, kdy je řečeno vše podstatné. Velká naděje do budoucna!
Revoluce jménem MP3
Počátky činnosti dalšího významného českého netlabelu hledejme opět v roce 2004. Tehdy již měl Mickey Mouse tm, občanským jménem Tomáš Karásek, několik zářezů na dalším, dnes již neexistujícím vydavatelství Fatal Noise rec., ale na rozdíl od vinylu vsadil Surreal Madrid na netlabelovou MP3 platformu. Pravda, první release vyšel ještě jako „samopal“ na CD nosiči. Od té doby je ale vše na stránkách Surreal Madrid k dostání zdarma v MP3 formátu. Kromě MMtm stojí za labelem ještě na Ukrajině narozený a v Bratislavě žijící Viktor Tverdochlibov alias Karaoke Tundra. A právě dílka obou pánů tvoří obsah dalších čtyř releasů, pokaždé však v jiných formacích (MMtm i Tundra sólově, Surreal Madrid live a nakonec společné úsilí pod hlavičkou Karaoke Mouse) a s jiným zacílením.
Bloumáme tu v ambientních vodách, nasloucháme temnému dunění (MMtm), jsme uhranuti hip-hopem (Karaoke Tundra) – vše pak korunuje kolektivní EP Shanghai Reggae s remixy od DJ Side, Michala Mariánka nebo Watesina. Písničky pomalu se vyloupávající z pomačkané a zaprášené avantgardní slupky zastaví na sedmém albu vynikající Ukrajinka Zavoloka s exkluzivním singlem Nata, kombinujícím jako vždy drobné střípky akustické melodiky s hutným elektronickým fundamentem. Osmý release nepolevuje a dává šanci dalším nováčkům (Ceckj, Urbanfailure, Djet), kteří poslušně vplouvají do instrumentálních, experimentálně-elektronických vod a názorně předvádějí, že alternativně elektronická komunita v českých zemích i na Slovensku utěšeně roste a přináší své zralé plody. Poslední novinkou Surreal Madrid je remixové snažení nad miniaturami Peťo Tázoka z Muteme, a tím i důkaz, že vzácný duch spolupráce zde ještě existuje.
Netlabely se úspěšně zavedly na hudebním trhu jako pozoruhodná, čistě na uměleckou stránku orientovaná služba fanouškům „jiné“ muziky. Vždyť, jak mi nedávno řekl jeden hudebník: „Pokud se muzikou neživíš, není potřeba si nevydané nahrávky schovávat doma. Můžeme se o ně podělit s posluchači skrze netlabely.“ A tak ze současné krize profitují ti, kteří netvoří pouze s vidinou komerčních zisků. Dobrá zpráva, že?
Autor je šéfredaktor Radia Akropolis.