Česká televize přenechává zavádění nových médií do vysílání firmě napojené na Novu a pražské lobbisty.
Co spojuje pořady České televize AZ kvíz, Toulavá kamera, Dobré ráno, 7 divů Česka, Věříš si?, Sama doma, Evropské události a další? A mají něco společného i s mistrovstvím světa v ledním hokeji v letech 2007 a 2008, hokejovou či fotbalovou ligou nebo Velkou Pardubickou? Takové otázky mohou běžnému divákovi veřejnoprávní instituce připadat nesmyslné. Souvislost tu ale opravdu existuje. Do těchto pořadů totiž Česká televize (ČT) zařazuje takzvané PR-SMS a ATX služby. Jedná se zjednodušeně řečeno o SMS či telefonické soutěže, hlasování či tipování na výsledky, kterými se mohou diváci zapojovat do vysílání. Tyto služby ovšem ČT neposkytuje sama. Najímá si na jejich poskytování stále jednu a tu samou firmu – společnost Erika, a. s.
Díky této spolupráci se podle informací obsažených ve výroční zprávě ČT mohli diváci v loňském roce aktivně zapojit do čtyřiceti soutěží a anket. „Mezi nejúspěšnější projekty patřilo podzimní vysílání pořadu Duety, když hvězdy zpívají a Kniha mého srdce. Z pravidelných pořadů zaznamenaly největší zájem soutěže v AZ kvízu a Toulavé kameře,“ udává výroční zpráva. Česká televize si pochvaluje, že tak získává vysílání novou dimenzi – interaktivitu. A diváci si také nestěžují, i když za jednu odeslanou SMS musejí zpravidla zaplatit 9 korun. Kolik z této částky přichází zpět do veřejnoprávní televize a kolik si nechává soukromá firma, tiskový mluvčí ČT Ladislav Šticha tají. Udává jen, že ČT měla za necelých osm měsíců „výnos z těchto aktivit na úrovni 1,2 milionu korun“. Jedná se tedy na straně veřejnoprávní instituce o výnos v podstatě symbolický. Proč tedy Česká televize nevsadí spíše na hlasování prostřednictvím vlastních internetových stránek? Tedy interaktivitu, která by více šetřila kapsy diváků a zároveň by přímo propagovala další službu či médium, které veřejnoprávní instituce provozuje?
Zase Erika
Možná je to proto, že jsou nabídky firmy Erika pro vedení České televize prostě neodolatelně přitažlivé. To byl asi i důvod, proč ČT kývla na další nabídku firmy Erika, kterou je zajištění aukčního portálu pro online dražbu licencí k zatím asi dvacítce pořadů. Česká televize přitom má už jeden vlastní e-shop (v němž nabízí asi deset titulů Edice ČT) ve své aplikaci zpravodajské ČT24 pro mobilní telefony iPhone. Nový portál provozovaný firmou Erika byl ale oficiálně spuštěn 1. června 2010 a má se v první fázi zaměřit spíše na prodej licenčních práv na vydávání pořadů ČT na DVD. Podmínky této smlouvy mezi ČT a Erikou opět nejsou zveřejněny. Firma Erika zajišťuje (spolu s několika dalšími společnostmi) pro veřejnoprávní televizi od letoška ještě jednu službu – placení koncesionářských poplatků přes mobil. V tomto případě však alespoň z vyjádření představitelů ČT víme, na kolik si televize a její dodavatelé přijdou: ČT za měsíc dostane od koncesionáře 135 korun, sdružení firem pak transakční poplatek 3,10.
Intenzivní obchodní vztahy mezi veřejnoprávní institucí a firmou Erika může vedení televize vysvětlovat tím, že firma prostě vyhrála loňské výběrové řízení nazvané Výběr poskytovatele v oblasti telekomunikační činnosti pro zajištění realizace interaktivních prvků – PR SMS a ATX služeb dle požadavků České televize. Erika se do něj přihlásila jako jediný zájemce. Podezření přitom vzbuzuje nejen odmítání zveřejnit podrobnější informace o podmínkách služby ze strany ČT , ale i nejasný důvod, proč bylo zajišťování interaktivních služeb ke všem pořadům prodáno v jednom balíku, a to až do konce roku 2012.
Známí Pražané a Nova
Česká televize by měla mít zájem jakékoliv nejasnosti či podezření ohledně spolupráce s firmou Erika rozptýlit. Už jen proto, že novináři (například Jiří Pšenička v týdeníku Ekonom v únoru tohoto roku) poukázali na to, že k vlastníkům firmy patří kromě podnikatele Milana Jelínka i známý pražský lobbista, podnikatel a majitel vydavatelství Grand Princ Michal Voráček, který je spojován s blízkým přítelem Pavla Béma Romanem Janouškem. Mimochodem, firma Erika byla a je úspěšná i v hlavním městě, podařilo se jí získat zakázku pro pražský dopravní podnik: technicky zabezpečuje SMS jízdenky, jež umožňují cestujícím v metru, autobusech a tramvajích platit ze přepravu pomocí mobilního telefonu.
Propojení s pražskými lobbisty a podnikatelskými a politickými kruhy však nemusí být jediným vysvětlením, proč ČT k podobné spolupráci přistupuje. Dá se totiž i říci, že veřejnoprávní televize zkrátka přejímá obchodní model, který firma Erika už úspěšně provozuje v komerční televizi (novácké pořady Snídaně s Novou, Rady ptáka Loskutáka, Koření, Big Brother atd.). Jenže v těchto případech je volba komerčního zprostředkovatele služeb zcela logická. Firma Erika, založená v roce 1997, byla totiž několik let součástí konglomerátu televize Nova nazvaného Beseda Holding. Současný spolumajitel Eriky, Michal Voráček, byl v tomto holdingu místopředsedou představenstva a Milan Jelínek šéfem. V České televizi by však podobné podnikatelské svazky neměly hrát žádnou roli a využívání služeb v oblasti nových médií v rámci vysílání by se mělo řídit jen podle toho, zda je výhodné pro veřejnoprávní médium. Je ovšem otázka, kdo bude takovou výhodnost posuzovat či kontrolovat.
Červnové rozhodnutí Rady České televize, která odvolala pět členů Dozorčí komise, protože se „zajímali o vyhlášená výběrová řízení ČT nad rámec pravidel“, nasvědčuje tomu, že se příliš pečlivá kontrola zakázek České televize nemusí vyplatit.