Nové básně Ondřeje Macury jsou oblečeny do smrdutého šedivého kožichu a mají rudou dáseň s vyceněnými zuby. Píše je totiž vlkodlak krmený kusy červeného masa lásky.
Podobenky
Najděte mě na této fotografii,
schválně; jsem potažen
světelnými péry; a teď
na té druhé, pod skříní,
setři z ní prach,
ať z ní nejde strach,
mám na ní černé chlupy potřísněné sádlem
a žilnou malinovkou;
a trochu těch zubů, stydlivě
vbodnutých do čehosi malého.
Rozdíl je způsoben
drobnou genetickou mutací.
Je to jen hra v kostky,
v níž čísla se obrací.
Ten první sleduje
dívku jako
samovolnou zář,
jen zlehka tlumenou
ve vzájemném zrcadlení
oken a zdí, stromů, dlažby a lamp.
Werwolf zas na ni číhá
jako na kus červeného masa
sem a tam vhozený prastarým kolotočářem
na rozbahněnou zem, na místa,
kudy vždy procházím,
já, jednočlenná a trochu šmejdská smečka.
Ale obě podobenky hoří.
Werwolfovy milostné písně
Vyzařuješ zvláštní temné světlo
jako stará lampa, jejíž cylindr pokryly
pavučiny a prach;
poukazuješ na svou černou zář
každou chvíli.
A dravčí spár! Vím, i ten snad někde skrýváš
zaseknutý prozatím do vlastního masa.
Ale přesto mám po večeru s tebou
podivně prostou jistotu,
že jsem se setkal s andělem.
----
Už jen anděl
mě může zachránit.
Androgynní slza
skleněnější než sklo,
již uroní,
při sledování této lidové komedie.
Já: červený kašpárek,
červený jako vlčí dáseň.
---
„Ano, láska!
Ale když, tak bez naděje,
bez víry.
Petrolejová lampa hozená do výtahové
šachty.
Petrolejová lampa, která není,“
skřehotám / zpívám
a vlastně to ani nejsem já,
ale jakýsi červený muž-pták,
ne, spíše… spíše werwolf,
slintající sliznaté cucky
v nesnesitelně zrychleném
viklavém pohybu… ne, spíše smrtka
a ani ta ne,
spíše nic.
Jen láska! Bez víry, naděje, bez konce.
Unavená v ohni.
- --
Až bude má samota
neslučitelná s poezií,
přestanu psát,
vejdu do lesa a zahrabu se
do vlhké hořké hlíny,
poprosím kořeny, aby mnou
prorostly jako z gruntu nová páteř;
pokryji se kůrou a stanu se lesem
i jeho podložím – horou trčivou.
Lesem pro dravce i jejich oběti;
lesem uschlých větví, z nichž děti
skládají prehistorická zvířata.
Zruším poezii! Zruším chvění.
Má samota mne bude zúrodňovat,
samota lesa je dosti úrodná,
samota trčivé hory je dosti družná
se samotou hvězd, se samotou růžových
čiv žížaly-podzemního šípu,
to člověk je směšný a vyprahlý,
když se nedovolá.
Stanu se lesem
a jeho podložím
přestanu být ztroskotancem
zmámeným tvým stále jen mizícím stínem.
- --
Dopadne to dobře, máte slovo vlkodlaka!
Vždycky jen dobře,
vždycky dorazíme k místu dobrých konců,
jako jsme už tolikrát došli,
my hvězdná paka!
Mlha, do níž se zakusuje pes,
a kostěná běloba měsíce,
do které werwolf utírá svou hubu,
připomínají to dávné místo odpočinku.
Hledám ho v očích podivných dívek,
ale to je můj omyl, má stará slabost.
To místo je ve mně, vím o něm.
Až bude čas, ponořím se do hlubiny štěstí,
do toho proudného chladu.
Až přestanu lpět na svých horečkách,
až mě opustí horkost a hořkost,
má přírodní medicína.
A zbude jen ticho po posledním výkřiku
zevnitř trhaného zvířete.
- --
Má zimní gnóze je v hajzlu.
Březen si zlehka odplivl.
Vznešený sníh a vznešený led
plíživě opouštějí i mou koženou zem.
Už není závěj, v níž bych mohl trávit noci,
v chládku a v bezpečí.
Zůstala jen láska, můj sezónní byt,
má samotka.
Dopisy mi hoří, ještě než je začnu psát.
Vznešený sníh a vznešený led
jsou tytam.
Vzhlížím k mrazivé hvězdě,
vystavuji se její chladné záři.
Olízne mě však velkým horečnatým
jazykem.
V mém smrdutém, ale férovém kožichu se
zabydlela drobná zvířata.
Mají radost ze života, vrtí se a hemží.
Jsem obrostlý radostí.
- --
Není to nic k zoufání,
jen trocha černé lásky,
tu hořkost přece snesu,
bez keců,
bez móresů.
Chápu ji jako zvláštní odstín v tváři
nebo jako pánský šperk,
snad sponu na kravatě,
jejíž špendlík vbod’ se trochu hloub.
Co na tom, že mě občas láska
zakroutí do mne samého,
že vypadám jak mrzák
a že jsem unavený a otupělý
jak spáči v půlnočních autobusech.
Bývá to jen pár zavytí.
Balady vznešeného vandráka Bezkočky
I.
Z té místnosti si pamatuje
jen skořápky vajec sušící se nad kamny.
Stará vědma karty vykládá
a sází je na stůl – nemilosrdné rozsudky,
jsou dosud slepé, vylíhlá kuřata.
Odkrývá je, pak starostlivýma očima
hledí do jeho očí a říká:
„Nic zvláštního.“
He? Co?
„Tak trochu smrt na jazyku,
ale ne hloub.
Velice vášnivý a vskutku citlivý
jak čerstvá rána na omak.
Marně
budeš hledat ozvěny svých skřeků.
Ani ťuk. Ťuk! Dále?
Vždycky budeš jen póvl,
nudle u nosu a ušmudlaná tvář.
Na co si hraješ? Máš snad svatozář?
Ať si jen v tobě božská jiskra skotačí!
K čemu to je? Hnis rosy v bodláčí!
Básně budeš psát na staré kapesníky,
kličkovat písmem mezi soply starými,
budeš vždy jen magor – měl bys vzdávat
díky,
že s tebou nicota marní své hodiny.
Jinak nic. Nic zvláštního!“
II.
Hospoda je sama.
Noc je ještě mladá,
čiperná jak veverka,
jež se na strom vkrádá.
Tak se vandrák stavil
vylít si tu všechnu zlost,
vyflusnout pár chrchlů,
díru zacpat pivem,
prostě príma host!
Pivo však sládne v ústech
jako krev.
Jak tedy přebít
hořkost hořkostí?
Ano, jen více hořkosti,
hořkost jak záblesk a pak nic!
Hořkost jak ďábel!
„Ach, Mistře, ti tě zničili,“
vykřikla Markétka
nad půllitry, z nichž to cukrem čpělo.
Nejsou oni! Jsem jen já!
Dostředivá odpověď.
Dostředivá pověst.
Dostředivá zkáza.
V tom vešla ona, žena havran,
žena-smích, žena-pláč,
žena-jemné chvění
temné struny
a odložila plášť
z kůže vlkodlaků.
A vandrák začal troubit na trumpetku
a dělat kotrmelce jak vopice.
Jinak nic. Nic zvláštního!
III.
Noc, jejíž střední věk jsme právě zaspali,
počala bušit do mozků svých kojenců jak
cepem.
I strejc Lucifer už od lesa nadával na ten
bordel
a spěchal se ochladit zábalem ze vzteklých sršňů.
Nastala hodina kyselosti!
Vandrák vstal, znaven sny
(tak hloupé, erotické,
tak stoprocentně lidské,
že vzbudily v něm děs
a potřebu cukru;
tak hloupé, erotické,
tak stoprocentně lidské… ale kdež
– stačí jen strhnout stan,
jímž přikrývá své kosti,
a člověka nenajdeš,
nic nenajdeš!).
Vandrák vstal, vyrušený měsícem.
(To plavé světlo však zvolna pohasíná,
ta germánská tvář,
a vše směřuje k ránu.
Peklo se otevírá.
Cukr přichází.)
Jinak nic. Nic zvláštního!
IV.
Měsíc je prý hodný… má mírný obličej,
má cizí lásko,
kouše však maso bílých zvířat,
co oči v noci nezavřou
a plaše hlídají tmu
a plaše nasávají acylpyrinový pach vlhké
omítky.
My nejsme bílá zvířata,
má cizí lásko,
nás utkaly stavy spuštěné v nejspodnějších
tmách,
kde Ďábel čertuje, a to je starý brach.
My nejsme bílá zvířata,
naše maso je však stejně křehké,
lákavá pečínka.
Měsíc nás rve ve chvílích velkého sucha.
(Vítejme v říši měsíce.)
Ó, jak chválím křehkost našich těl
v okamžicích sucha.
Jinak nic. Nic zvláštního!
V.
Chválím vás touto písní, ženy!
(huláká vandrák zasviněný
jak trávník na sídlišti,
hle, hnědá skvrna na kalhotách
tajemně se čímsi blyští;
vědma je poblíž, stará vrána,
pěticí čoklů požíraná)
Chválím vás všechny, ženy,
v nichž ženskost ještě protéká
až do posledních nití cév,
ten jed krásný, svatý, nakažlivý,
vzácný jed,
jed, který nám ubývá a vrací se především
zelené hvězdě,
jež rozbije naše hmoty, naše domy
a laskavé psy.
Hvězda stín.
Hladím ji, hvězdu, po vlasech,
tak zoufale v duchu,
a myslím na tvůj hadí pramen,
padající na tvá záda,
na silnou basovou strunu a její chvění.
Jinak nic!
Ano, ano! Jinak nic! Nic zvláštního!
VI.
To, co si vytvořil,
aby se smutně utěšil,
přestalo se jí podobat,
spíš je její parodií
ona bledá měsíční panenka,
co opile šeptá něžná slůvka
trsu pomočené trávy
a vbodává si sršní žihadla do kůže
a jako vodoměrka se sápe po hladinách
žilných řek, tak směšně zapouzdřených,
ano, ta můra spící v mechu,
ano, ta vtělená mlha nočních autobusových
zastávek
je jen přízrak.
Ďábel z něj má radost a tančí jak pošuk,
tančí mezi vyplašenými komářími hejny
tanec svaté bolesti. Takový
dívčí dárek! Sklo světa praská!
A vandrák a žena se propadávají
bahnem sraček;
andělé je drží za paty
a stahují do hlubin
cukru a zkázy.
A vandrák ji posledním pohybem
postrčí směrem vzhůru,
jako dítě vztekle pustí cizí balónek.
Její stoupající paty – dva měsíce
a… už nic. Nic zvláštního.
Ondřej Macura (nar. 1980) vystudoval český jazyk a literaturu a slavistiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Publikoval několik literárněhistorických studií, poezii a prózu v časopisech Tvar, Dobrá adresa a Weles, v antologii Cestou (Weles 2004) a ve sborníku Poésies de Paris à Prague / Poezie mezi Prahou a Paříží (Avant-post / Boulvart 2007). Pracuje jako středoškolský učitel. Vydal básnické sbírky Indicie (Tvar 2007) a Žaltář (Literární salon 2008; viz A2 č. 4/2009), v roce 2009 mu vyšel román Netopýři (Kniha ZLIN, viz A2 č. 19/2009).