editorial

Walter Benjamin si před osmdesáti lety položil otázku, zda se vynálezem fotografie nezměnilo samo umění. My se nyní ptáme, jak se v současném umění odráží zdánlivě samozřejmá přítomnost internetu. Nacházíme se v době, kdy se „obeznámenost s internetem zdá natolik důležitá, že se stává hlavním tématem debaty, místo aby byl internet využíván jen jako pouhé médium“, píše v eseji Domenico Quaranta. Jaký tedy mají na umění vliv průvodní jevy spojené s užíváním internetu, jako jsou demokratizace autorství, stírání hranic mezi životem online a offline, roztříštěná pozornost nebo všeprostupující digitalizace a z ní plynoucí přehlcenost obrazy? A hlavně: co je to „postinternetové umění“? Jednoznačnou definici nepřinášíme. Samotný pojem, jak se zdá, vymezuje především prostor pro diskusi. Ale zpátky do reality: už nějaký čas na nás odevšad útočí vánoční reklamy a nabídky výhodných dárků a ani my nesmíme zůstat pozadu. Ádvojka tradičně nabízí zvýhodněné vánoční předplatné, které pořídíte za 777 Kč a dostanete k němu jednu knihu z nakladatelství Rubato, jednu knihu z nakladatelství Fra a dva lístky do partnerských galerií a divadel. Pokud tedy sháníte dárky pro své blízké, pořiďte jim předplatné Ádvojky. Nezastíráme, že z takového dárku budeme mít radost i my – podpoříte vydávání jednoho z posledních českých nezávislých časopisů.