Jeviště, nebo prázdný prostor? Divadelní inscenace, nebo inscenování reality? Může scénický design ovlivňovat společnost, nebo by měl raději důsledněji pokoušet meze divadla? V tomto čísle vás chceme upozornit na různé podoby vztahu mezi divadlem a politikou, které se neodvíjejí od scénáře či hereckých výkonů, ale spočívají spíše v kontextu, v němž se představení či performance odehrává. Tedy v oblasti takzvané scénografie. Scénický design dnes totiž vůbec nemusí hrát roli pouhé kulisy postavené na jevišti. Naopak, může se od něj odvíjet smysl celé inscenace. Nizozemská teatroložka Sigrid Merx se ve svém eseji, příznačně nazvaném Politika scénografie, zamýšlí nad proměnami jedné hladovky, která se nakonec stala trhákem na prestižním divadelním festivalu. Ptá se přitom, co všechno se změní, když se performance ocitne na jiné scéně. Nina Vangeli se snaží téměř záškodnicky podsunout čtenáři myšlenku mizení scénografie a Tanja Beer podává zprávu o výsledcích své několikaměsíční práce na vytvoření ekologického, a navíc jedlého jeviště. Zkrátka, jeviště může být všude a scéna čeká jen na vaše návrhy. Seznamte se s tím černým vzadu, který klade divadlu i společnosti setsakramentsky zajímavé otázky.
Příbuzné články
editorial
Oranžová koule na obálce, která může být stejně dobře nemastnou neslanou dýní i zapadajícím podzimním sluncem, odpovídá přesně tématu „přirozenosti“ v lidském světě...
editorial
Judith Butler, jedna z nejvýznamnějších filosofek a feministických teoretiček současnosti, jejíž myšlení je hlavním tématem tohoto čísla, se už dávno nezabývá tím, jak si správně hrát na ženy...
editorial
Insitní nebo naivní umění, art brut, umění outsiderů, umění v surovém stavu – je vlastně jedno, jak to nazveme. Hlavním znakem této tvorby je kromě emocionality, autenticity...