LP, Potomak 2024
Einstürzende Neubauten si s vydáváním desek v posledních letech dávají načas, čtyřletá prodleva mezi novinkou Rampen a albem Alles in Allem z roku 2020 je tak vlastně příjemným překvapením. A ne jediným. Německá skupina kolem Blixy Bargelda vznikla na počátku osmdesátých let a reprezentovala druhou, sofistikovanější vlnu industriální hudby. Kromě využívání nových zdrojů zvuku a konstruování různých perkusivních nástrojů vytvořila i specifickou poetiku. Poslední dvě alba se – nejspíš záměrně – vyhýbají skladbám s „hitovým“ potenciálem, jako byly Sabrina, The Garden a další téměř popové písně především z přelomu tisíciletí. Místo toho skupina pojímá své nahrávky jako gesamtkunstwerk – což je ostatně pro industrial typické. V podání pozdních Einstürzende Neubauten se jedná o eklektickou, ale promyšlenou transformaci tohoto žánru. Nová deska se stopáží dvojalba obsahuje množství vrstev a návazností, které je potřeba trpělivě odkrývat. Ale pozornost se vyplatí. Hlavně písně založené na repetitivním zaříkávání jako The Pit of Language nebo Isso Isso totiž patří k tomu nejlepšímu z diskografie skupiny. Střídání němčiny a angličtiny spolu s Bargeldovou precizní artikulací a dramatickou dikcí občas připomene slovinské Laibach, cílem ale není provokovat, nýbrž vytvořit jakýsi klasický tvar. Jako pečlivě komponovaný celek představuje novinka asi nejpromyšlenější album, jaké kdy Einstürzende Neubauten vyprodukovali. Otázka je, zda nezapadne kvůli své relativní náročnosti.