close search

ovšem

Už delší dobu jsem žila v přesvědčení, že tupé genderové stereotypy, namířené proti ženám i mužům, z českých reklam vlastně vymizely. Přestala jsem se při setkání s tímto světem rozčilovat – a zbyl jen údiv či ignorance. Nedávno jsem jela metrem a četla si propagaci všeho možného, když tu jsem se zaradovala. Reklama na rozhlasový pořad, který moderuje Diana Kobzanová, začínala nadějně. Je modelka a blondýna, píše se, a přitom se s ní dá mluvit o všem. Poslední předsudek padl! Ano! Promluvme si! Nechť celý svět promlouvá s Dianou K.! A jaká témata nám nabízí? Témata pro všechny, hned to první zaujme: jak přinutit chlapa k plastice. A pak také, jak grilovat nebo jak si zařídit ložnici… Takže svět je stále stejný. Muži nemají příliš sklony o sebe v dnešní době přehnaných obav o zevnějšek pečovat, ale dají se nakonec zlomit. Jedno moudro. A pomůžou jim k tomu
blondýny, které jsou – co jsem čekala? – navzdory všemu pořád neskutečně pitomé.

Marta Ljubková

 

Na letošní Letní filmové škole v Uherském Hradišti pořádal týdeník Respekt tzv. Respekt fórum na téma: „Může dnešní civilizace pěstovat a rozvíjet velké ideály a vyhnout se jejich neblahým vedlejším účinkům vedoucím k totalitě? A co československý rok 1968? Byl to historický omyl, anebo zmarněná šance?“ V sále před čtyřicítkou posluchačů hovořila Tereza Brdečková s osobnostmi různých „pamětnických“ generací: Tomášem Kostou (1925), Jiřinou Šiklovou (1935), Janem Rumlem (1953), Petrem Blažkem (1973), Silvií Lauder (1978). Debata se nesla v duchu jednostranné tvrdé kritiky Pražského jara, předsrpnoví politici prý pouze brzdili reformy. Jediná T. Brdečková se pokusila reformisty obhájit tezí, že reformy předsrpnového režimu byly tlumeny obavami z příchodu Rusů. Přítomní muži to však kategoricky odmítli. Dubček byl zmíněn pouze v negativní souvislosti: v roce 1969 podepsal „pendrekový“ zákon; jinak to
byl „špatný politik“ (J. Ruml). Nebyla to diskuse; chyběla tu druhá strana – reformisté a idealisté. Přitom se v sále slovy i potleskem děkovalo disidentům za to, že nyní takové svobodné diskuse můžeme vést. V odpovědi otázku, zda podporovat existenci lidských ideálů či nikoliv, se v této čistě politické rozpravě bohužel nikam nepokročilo.

Petr Buňata

 

Vodné, stočné, stahovné. Server i-legalne.cz začal uvádět do praxe koncept, o kterém se dosud spíše jen mluvilo: namísto formy prodeje hudby jako produktu, která se v posledních letech stávala stále méně výdělečnou, začal nabízet hudbu jako služby. Pod hezky česky znějícím marketingovým označení ízymusic se skrývá neomezený přístup k celému archivu serveru za měsíční paušál. Soubory není ovšem možné stahovat a přehrávat po libovolně dlouhou dobu, ale pouze v průběhu časového úseku, po který je služba předplacena, stejně jako je tomu například u služeb mobilních operátorů nebo – prozaičtěji – u poplatků za vodu. Vzhledem k tomu, že CD jako hudební nosiče pomalu, ale jistě zastarávají, lze předpokládat, že se jedná o systém, který bude v budoucnosti masovému hudebnímu trhu jednoznačně dominovat, i přes prozatím rozporuplné reakce uživatelů. Samozřejmě se nejedná o službu, která by mohla
uspokojit všechny – hudební fajnšmekři, příznivci okrajových hudebních žánrů a lidé toužící vlastnit alba ve fyzické formě z této inovace příliš profitovat nebudou. Ti ale již stejně dávno vědí, jak sami mohou najít cestu k hudbě, která je zajímá.

Ludmila Kunčarová

 

Tak nám ilustrovali Švejka, paní Müllerová. A Petr Urban to vzal pěkně od podlahy. Při pohledu na jeho dílo se nelze ubránit jistému podezření, že vzniklo nikoli jako doprovod knihy, ale vžité představy o ní, kterou autor nepříliš dovedně spojil s vizualitou Steklého filmové verze. Vzniklý celek tak rozhodně není žádným propracovaným dílem, nýbrž trestí ladovské bodrosti, pivrncovské nablblosti a galerie slavných i zapomenutých českých herců. Chtě nechtě se vracíme k problému, které má český národ s mnohými kanonickými díly své literatury. Stávají se z nich mýty o sobě samých a z těchto mýtů pak plyne pevné přesvědčení, že ty knihy opravdu takové jsou. Že Máj je krásná báseň o lásce v květnu a Švejk že je pásmem pivních historek o lenosti a hlouposti. Není pochyb o tom, že díky těmto generalizacím přežívají klasikové ve školních čítankách a na vývěsních štítech
pivnic. Zároveň ale není pochyb o tom, že se takto samovolně a s pivrncovským úsměvem ochuzujeme o díla světového formátu, jakým bezesporu je i Haškův Švejk. Lidový kreslíř Urban ať se nehněvá, on je jen obětí oživlého mýtu.

Vítek Schmarc

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image