Postapokalyptický horor Manhunt americké spisovatelky Gretchen Felker-Martin je považován za zásadní text současné queer literatury. Zápletka se točí kolem epidemie viru, který napadá jedince s vysokou hladinou testosteronu, tedy cis muže. Hrdinkami jsou dvě trans ženy, jež nemocné loví a pojídají jejich varlata, aby tak předešly vlastní nákaze.
Tradice moderních zombie vyprávění je úzce spojená se společenskokritickou agendou. Romerova filmová série o „živých mrtvých“ se satiricky trefuje do amerického rasismu, konzumerismu či militarismu a také další příspěvky do žánru „zombie pandemie“ se už otřely o nejrůznější společenské nešvary – od chudinských slumů v nigerijském filmu Ojuju (2014) po kritiku reality shows v britské minisérii Dead Set (2008). Není divu, že se k zombie hororu vztahují i tvůrci a tvůrkyně zajímající se o queer tematiku. Román americké spisovatelky Gretchen Felker-Martin Manhunt (Lov na muže), jenž poprvé vyšel v roce 2022, se přitom řadí k těm nejradikálnějším.
Test maskulinity
Spojení zombie a queerness je zároveň atypické a provokativní. Kombinace hororu a katastrofického filmu, se kterým George A. Romero přišel v Noci oživlých mrtvol (Night of the Living Dead, 1968) a dalších snímcích, nahrávalo spíše narativům orientovaným na zkoumání patriarchátu a maskulinity. Samotný Romero ostatně ve svých zombie filmech patriarchát přímo kritizuje – nejsilněji ve Dnu mrtvých (Day of the Dead, 1985), kde je hlavní hrdinkou žena přežívající na vojenské základně.
Oproti tomu dva nejvlivnější a také nejrozsáhlejší zombie narativy posledních dvou dekád, a sice multimediální značky Živí mrtví (The Walking Dead) a The Last of Us, jsou v jádru poměrně…Článek je přístupný předplatitelům*kám.