close search

glosa Karla Kouby

S prasklou chobotnicí nejsme sami. Podobné tahanice jako kolem Kaplického návrhu Národní knihovny mají i ve Varšavě. V roce 2007 tam vyhlásili soutěž na novou budovu Muzea moderního umění, což vytvořilo příslib jedné z nejprestižnějších polských investic posledních let. Vyhrál funkcionalisticky strohý návrh švýcarského architekta Christiana Kereze. Záměr byl jasný – kromě vzniku reprezentativní umělecké instituce světového formátu mělo muzeum oživit tísnivou pustinu náměstí Defilad, které vzniklo v padesátých letech jako přístupová plocha k monumentálnímu Paláci kultury. V dubnu město podepsalo smlouvu s architektem a ten v červenci představil projekt dvoupatrové budovy. Byl odmítnut, protože budova prý má mít patra tři. Poté město projekt ještě několikrát vrátilo bez udání smysluplného důvodu a nakonec byl odložen na neurčito. Za touto hrou je podle polských novinářů postoj radnice k městské zástavbě – ačkoliv je
v územním plánu z roku 2006 ustanoveno, že budovy v okolí Paláce kultury mají být nízké, radní se předpis snaží zrušit s vidinou výnosných věžáků. A problém je možná i v penězích, jež bude před mistrovstvím Evropy ve fotbale nutné investovat do obstarožních stadionů. Pokud se tento scénář stane normou, máme se na co těšit.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image