Do prostoru druhé básnické knihy Jiřího Kotena se vstupuje básní-prologem Aby dům…Tato báseň sbírku otevírá, v jistém smyslu ji ale také může odemykat – považujme zde „dům“ za symbolický příbytek poezie, který autor bude obývat jen tehdy, pokud dostojí kritériím, která sám postuloval; je textem-obydlím, myšleným trojrozměrným prostorem, jejž nesmí opustit, pokud chce dostát svým vlastním nárokům. Vezměme tedy v potaz částečně i prizma, které Koten vytvořil. Požadavky, jež na sebe klade, nejsou malé, vždyť píše: „aby byl dům domem, musí snést všechna kominická vyšetření“.
Sbírka Aby dům je uspořádána do tří „volných oddílů“. Z počátku (část Dům) je dům ztvárněn jako existenciální prostor. Je zaplněn subjektem, a ačkoliv ten se někdy pokouší proniknout k jinému (motiv fotek, dopisů), „cesty“ směřují především k němu. Dům se stává jakýmsi zrcadlem, subjekt přichází k sobě (nejde ale o korespondenci vnitřního a vnějšího, spíše o samotu, která umožňuje kontemplaci) – nezhlíží se však, pohledem do sebe naopak vniká. V první, iniciační básni (První noc v domě) vystupuje do podkroví, tedy do místa, z nějž je možné obhlížet, zároveň je ale převrácena opozice „nahoře“ – „dole“ (motiv pekla), implicitně se tak spouští do spodních pater sebereflexe. Zpytování vlastní existence, výčitky, nelze si uniknout v netečném prostoru („Zrcadla jsem pověsil vysoko, abych se/ celý den neviděl.// A přesto: klidné hladiny skleněných výplní/ odrážejí mou tvář…“). Občas zdání samoty. Kotenovy básně se noří v jemnou melancholii, v podzimní smutek, pocity jsou vyjádřeny tlumeně, avšak přímo. Subjekt bytuje v každodenním a současně tak trochu mytickém prostoru; čas v domě běží, zároveň ale jako by stál, tematizováno je životní bezčasí, invariantní křivka žití („Z rádia chrčí tenisový přenos./ Na střechu podává dešťová voda./ Podzim si postavil z kaluží pevnost./ Nekonečný den: servis, pak výhoda/ a znovu shoda…“).
V milostné lyrice (Michaela v domě) se pak dům otevírá druhému, konkrétnímu, pojmenovanému aktérovi. Ani tehdy však „sebestředný“ subjekt ze scény nemizí. „Druhý“ je snímán zvnějšku, nemá tvář, skutečně se odhaluje jen jeho jméno. Do všednodenních mikrosituací vniká tíže i humor – ten hlavně v podobě rádoby laškovného erotična. To, co lze jednou ještě pokládat za lehce hravé, ale jindy vyznívá poněkud nejapně („…A ještě se dívám:/ lakuješ si na nohou nehty v hlubokém předklonu;/ zadeček nahoru vyšpulený – docela jako ten,/ kdo právě objevil v koberci desetník…“). Milostné verše do autorovy tvorby nevnášejí nějaký zvláštní, podstatný rozměr, lépe by snad bylo zůstat v domě sám…
Jaký je Koten žertéř, nám ovšem předvádí teprve v poslední třetině knihy (Všechny přístupové cesty), v lokalizovaných a časově ukotvených momentkách. Nad první básní sice vyvstane otázka, zda se spíše než o parodii nejedná o nepodařené epigonství – Borkovcovy básně Pantograf 0.05 ze sbírky Polní práce. Ne vždy existuje naprosto jasná hranice mezi tím, co autor mínil vážně a co ne, nicméně se domnívám, že z většiny textů vyzařuje distance od zobrazované skutečnosti. V těchto groteskních, někdy parodických básních se objevují směšné skřípavé kontrasty, komické, absurdní děje („Pak náhle kmit, hnutí, let nenadále./ A poplach. Já řek sova, tys řekla výr./ Zmatek je dlouhý: trvá i pak, v lokále/ kde velký pes břinká fugu na klavír…“); chvílemi Koten parodicky užívá prvky poetiky (dynamizující výčty, rytmus, kumulace vjemů, absence sloves) pozdních textů Petra Borkovce, místy paroduje jejich atmosféru. Jeho pokusy ale občas působí příliš toporně; to je případ básně Dvě v linkovém autobuse, básně groteskní samotnou autorovou snahou.
Zatímco do závěrečného oddílu autor umístil výrazně situační, dějové, deskriptivní texty, často sestávající z čtyřveršových či dvojveršových rýmovaných strof, v prvních dvou oddílech naopak převažují básně uvolněné, nerýmované, komorní. Veskrze je tedy možné vysledovat dvojí poetiku. Kotenova poezie není obrazivá, autorova obraznost je střízlivá a pročištěná. „Noc, neúnavný tambor, hučí// jako bubny všech praček ve veřejných prádelnách“ – předmětnost, každodennost, do níž je subjekt zasazen, zasahuje i do tropiky (která se na těchto kvalitách podílí). Koten preferuje přirovnání, volí běžné genitivní metafory (modřina soumraku, jelito krve,
žiletka svědomí), jež násobí konkrétnost zobrazování. Z prostoru občas vystupují věci; škoda, že je častěji významově nezatížil tak jako v básni Druhá noc: „Na skříni jsem uviděl váhy zlomené v rameni.// Co teď zbývá/ než přestat vážit a nahýbat se jen v tu stranu,/ kde nesvírá bolest výčitek.“ Napětí je patrné tam, kde lze za efemérním okamžikem a časoprostorovou situovaností pocítit zakoušení hlubšího, neprchavého („Chtěl jsem si potmě mluvit pro sebe, ale hned první/ slovo zůstalo vyděšeně přitisknuté/ jazykem na zuby.// Když jsem pak v pokoji rozsvítil,/ bledé můry splašeně létaly od okna k oknu,/ jako by naráz zcizily andělům/ všechna naléhavá proroctví.“). Alchymie řeči je tomuto autorovi zcela cizí. Řečí nevymršťuje za hranice vyslovitelného. Koten je kultivovaný; objevný a vynalézavý však není. „Tiše šumí“: vyhýbá se efektní obraznosti, což sice spoluvytváří jeho fikční svět, „poetika každodennosti“, kterou vytvořil, však může unavit. Epiteta
constans a přirovnání typu „…mít paměť jako právě ten slon,/ který dovedl Hannibala do Itálie“ příliš nerozechvívají.
To, co na druhé básnické knize Jiřího Kotena rovněž upoutává, je tvůrčí proměna, ke které došlo ve srovnání s jeho debutem (nakladatelství CKK Sv. Vojtěcha, 2001). Ve zcela marginální prvotině Přebohaté hodinky pradědečka Emila se pokoušel vytvořit zvláštní mikrosvěty, zachytit pominulé, snažil se, aby světem jeho básní prosvítalo tajemné a fantastické. Zůstalo však jen u intence. Naproti tomu ve druhé sbírce dokázal vystoupit ze sebe, záměr přetavit ve slovo, které ho dokáže zvnějšnit, skutečně zpřítomnit druhým (jedno z kritérií básně-prologu, implikované verši „Aby byl dům domem, musí si zachovat chladnou hlavu,/ ať je vevnitř třeba na Etnu roztopeno.“). Kotenova druhá sbírka (prvním a druhým oddílem) náleží k linii nestylizované, negestické, komorní poezie, která dominovala v devadesátých letech. K některým básníkům by mohl být vztahován i kvůli motivu domu, kvůli uzavírání děje v interiéru (i když se tento rys netýká celé sbírky). Tuto spojitost však považuji pouze za vnějškovou, motiv domu je totiž v Borkovcově Ochozu nebo v Kolmačkově knize Viděl jsi, že jsi sémanticky nesrovnatelně bohatší.
Koten by chtěl ve chvíli vytržení svou poezií (respektive v ní) „otevřít zemi, kámen i věčnost“, „unést jakékoli souhvězdí“. Povedlo se mu být básníkem, který si „při psaní opírá loket o mrak“? Ačkoliv je z těch, jejichž tvorba je zatížena významem, vůči těmto nárokům zůstal jen napřažen. Projevil se však jako autor, který dokáže posouvat vlastní hranice.
Autorka je bohemistka.
Jiří Koten: Aby dům. Brno, Host 2005, 68 stran.