Neodolatelné plivání jedu

Modest Mouse vydali klíčové album prvního čtvrtletí tohoto roku

Bezmála patnáctiletá a pětialbová kariéra kapely Modest Mouse, původně čtveřice z washingtonského Issaquah, která převzala svůj název z povídky Virginie Woolfové, jako by se odehrávala podle roztomile šablonovitého scénáře. Chytrý debut, který byl po zásluze doceněn až zpětně po několika letech (This Is a Long Drive for Someone with Nothing to Think About, 1996), zlomové album (The Lonesome Crowded West, 1997), smlouva s major labelem (The Moon & Antarctica, 2000), první opravdu rádiové singly (zejména Float On z úspěšného opusu Good News for People Who Love Bad News, 2004) a na konci cesty dobytí albové hitparády s novinkou We Were Dead Before the Ship Even Sank, která hned po svém vydání 20. března 2007 pokořila americkou Billboard 200. Tím byli Modest Mouse definitivně vyřazeni z imaginárního pořadníku čekatelů na (zasloužený) komerční ohlas.

Představa, že rádiím vládne Isaac Brock a jeho kovbojský vokál, je naivní a provokativní zároveň, pakliže uvážíme, že se od dob Talking Shit About a Pretty Sunset, jedné ze skladeb debutového alba, zase tolik nezměnilo. Alespoň pokud jde o politiku kapely vetknout do minimální plochy maximum výrazových prostředků, uctívat diverzitu nástrojů a hlasových poloh a udržovat vratkou rovnováhu mezi harmonií a chaosem. Díky kombinaci těchto jemně patologických hudebních postupů se zvuk Modest Mouse nedá splést, zaměnit a dost dobře ani napodobit. To jsou věci, které se za léta působení kapely nezměnily, pouze se jim dostalo nových prostředků k realizaci: materiální základna a určitá svoboda, která umožnila natočit album bez kompromisů a ústupků.

 

Lidé jako místa jako lidé

Většina nápadů, od hudby a textů až po výtvarné zpracování obalů desek, se zrodila v hlavě frontmana (kytaristy, zpěváka, textaře) Isaaka Brocka, o jehož myšlenkové nadprodukci svědčí mj. i pět let starý, fanouškům Modest Mouse důvěrně známý projekt Ugly Casanova, jejž sdílí se členy skupin Califone, Black Heart Procession nebo Holopaw, a kterému vyšlo na labelu Sub Pop v roce 2002 album Sharpen Your Teeth. O bezprostřední blízkosti této bokovky s domovskou kapelou svědčí i to, že skladby Baby‘s Clean ConscienceParasites se objevily mezi demonahrávkami Modest Mouse z roku 1993 v nikdy oficiálně nevydaných tzv. Paracite Sessions. Z tvorby Isaaka Brocka se v průběhu času stala, řečeno reklamním sloganem, konstanta se zárukou kvality.

Naopak „proměnné“ jsou v kapele přinejmenším pozoruhodné. Kromě toho, že se vloni vrátil zakládající člen, bubeník Jeremiah Green (a doplnil tak čtveřici Isaac Brock, Eric Judy, Tom Peloso a Joe Plummer), nefalšovaným překvapením se stalo angažmá Johnnyho Marra, bývalého kytaristy The Smiths a frontmana projektu Johnny Marr and the Healers. „Isaac mi volal a zeptal se, jestli bych mu nepomohl s novou deskou Modest Mouse. Nebyla to žádná náhoda, s kapelou jsem už dříve v Portlandu hrával. Tak jsme do toho šli a napsali jsme hned tři písně najednou. Nějak to do sebe všechno zapadlo, už od začátku věci dávaly smysl. S Healers už jsem měl skoro hotové album, ale tolik mě bavilo hrát s Modest Mouse ty jejich nové věci! Až lidi uslyší tu desku, pochopí. Vážně nám to spolu klape.“ Podobně nadšeně se vyjadřoval i sám Brock, když Marra prohlásil za oficiálního člena Modest Mouse. Ortodoxní fanoušci The Smiths asi zůstanou s Morrisseym: Marrův rukopis z časů How Soon Is Now? většinu z čtrnácti skladeb jen trochu škrábne, znatelněji ve Fire It Up, Florida nebo Missed the Boat. Což jsou ovšem vedle rozjíveného singlu Dashboard (na kterém spolu s dalšími dvěma už zmíněnými tracky hostuje svými vokály také James Mercer z The Shins) ty z přístupnějších písní, díky nimž si lze desku zamilovat a zapamatovat už po prvním poslechu.

Aktuální album Modest Mouse – jehož dva po sobě následující vrcholy, osmiminutová lekce v chrlení Spitting Venom a mistrovská People as Places as People, jsou dramaturgicky bystře umístěny na jeho samotný závěr  se potýká s jediným drobným nedostatkem, a sice stopáží, jež o tři minuty překračuje hodinu. Modest Mouse natočili bez debat jednu z nejdůležitějších a zároveň nejdelších desek jarní sezony. Což může být optikou publika vlastně jenom další velké plus.

Autorka je šéfredaktorka freemusic.cz.

Modest Mouse: We Were Dead Before the Ship Even Sank. Epic; 2007.