Před časem se rozběhlo vysílání převážně hiphopového rádia Spin. Bez velkého humbuku a nějaké bombastické reklamy se poměrně rychle stalo vyhledávanou stanicí. Je v jeho potenciálu změnit zatuchlost českých rádií?
Že česká rádia nejsou nic moc, se ví už dávno. V podstatě sledujeme nulový progres, čekání na to, až se ze skladby stane hit a pak se začne v obrovské rotaci hrát. Téměř žádné informace, které se týkají samotné hudby, miliony soutěží, četba banálních zpráv z internetu etc. Co se týče hip hopu nebo spíš urban music, jsou jim v těchto rádiích vyhrazeny speciální pořady, většinou v neatraktivních časech. Pražské Rádio 1 má ve středu večer svůj Soundbomb (nejstarší pořad o hip hopu v Česku), po mnoha stránkách problematický Wave měl donedávna show Platinum Soul, ale vedení stanice se chce ubírat jiným směrem, a tak se show stěhuje právě na Spin. Zůstal mu alespoň zajímavý Get Fresh s inteligentním moderátorem Poetou. Na poslouchatelném Expresu mají už několik let svou čtvrteční show rapper Orion a DJ Trafik. Expres s pořadem moc nepracuje, a ten proto stagnuje. Stále čerstvá je páteční hodinka Soultrain Expres známých r’n’b DJs Big Je a Rica. Jakým způsobem se bude v angličtině uváděný pořad vyvíjet, teprve uvidíme. Do tohoto nepříliš úžasného stavu přichází Spin s revoluční myšlenkou – hrát hip hop a r’n’b celý den.
Strašidelní moderátoři
Spin hraje bezesporu kvalitní věci. Od hardcore oldschoolu typu Ice-T nebo prvních Outkast, nejnovější současné party hity Omariona nebo Akona, či klasické skladby Mary J. Blige. Bohužel sem tam zde zazní kupříkladu kolotočářská příšernost jako K-Maro, který nemá s urban music společného vůbec nic. Navíc každý pracovní den dostanou večer prostor tři různá alba, z nichž se odvysílají vždy čtyři skladby. Velmi dobrý nápad. Každopádně u hudby to celé začíná, ale také končí. Jakmile nehraje hudba, je zle.
Při poslouchání Spinu vás může nepříjemně vystrašit hned několik momentů. Tím nejdůležitějším jsou bezesporu moderátoři. Slovenština v zásadě nevadí, ale jako český posluchač českého rádia nechápu, proč by měl Spin vysílat prakticky jenom ve slovenštině. Není mi sedmnáct, většinou slovenštině rozumím, avšak nejsem si úplně jist, zda také rozumějí právě lidé řekněme do pětadvaceti let. Jinými slovy posluchači, jež by tahle frekvence měla oslovit nejvíc. Závažnější než případná jazyková bariéra se však zdá být obsah moderátorských řečí a jejich nevědomost. Není známo, proč vedení stanice vybralo pouze lidi, kteří možná umějí mluvit, ale nevědí ani zbla o tom, co hrají. U stanice hrající hudbu od rocku až po disko by se nikdo nedivil, v případě speciálně zaměřeného rádia je to naprosto nepochopitelné. Moderátoři neumějí ani přečíst jméno interpreta a bezostyšně vypouštějí nesmysly typu „teď nám hrála Miss Elliott (Missy Elliott) a za chvilku rapper Nes (Nas)“. Pravé peklo, které vás donutí rádio vypnout a jít se radši projít na vzduch nebo se uklidnit pohledem na sbírku vašich desek, nastane, jsou-li ve studiu moderátoři dva. Můžete se dozvědět, že „Vašo bol dnes vo fitke a strašlivo to tam páchlo“, a v momentě, kdy se koketním hlasem Radko Vaša zeptá, zda ví, že „homosexuálna dvojica pelikánov adoptovala mladiatko“, vhazujete do ringu ručník. Vysílání Evropy 2 proti tomu zní jak zamračený diskusní pořad ČT 2 někdy hodně pozdě v noci. Spinu zatím chybí to, co třeba v Británii hravě zvládá BBC 1Xtra. Jistě, stanice dostává peníze od státu, má prakticky neomezené možnosti, trh je větší a lidé se v UK zajímají o hudbu. Ovšem 1Xtra dokázalo vytvořit jakýsi movement, neustále sleduje nové trendy, vyhledává talenty, moderátorský tým tvoří lidé, kteří urban music žijí. Povětšinou zkušení DJs jako Ronnie Herel, Rodney P & Skitz, Semtex a další. Bez přestání zásobují posluchače novým materiálem, pochopitelně s patřičnými informacemi. Posluchači čekají na každou show, na novinky a třeba i živá vystoupení přímo ve studiu. 1Xtra zkrátka udává na poli urban music směr. Jestliže Spin stojí o něco víc než o peníze za reklamu, měl by do svých řad přivábit renomované české DJs a lidi, co u nás urban scénu vytvářejí. Ti mimo hudbu dodají vysílání patřičnou šťávu, ubude plytkého žvatlání a strašidelných chyb. Podobnou cestou kráčí třeba rockový Beat. Moderátoři patří k fanouškům rocku, posluchači to slyší, náležitě ocení a při poslechu Beatu máte pocit, že spíkři ve studiu sedí v džínových vestách s nášivkami Iron Maiden. A to se Beat může pochlubit velmi slušnou poslechovostí. Prvním krokem ke zlepšení celé situace by mohl být příchod populárních DJs Abdula 52 a Omara z rádia Wave. Oba tráví víkendy v klubech, znají „svou“ hudbu, znají své posluchače. Zároveň se do rádia chystají například Hugo Toxxx ze Supercrooo nebo rapper N. I. Spin se tak vždy alespoň na chvíli ocitne ve správných rukou.
Autor je redaktor magazínu Street.