Eberhard Havekost (1967) se narodil v Drážďanech, v bývalé Německé demokratické republice (DDR); zde absolvoval Hochschule für Bildende Künste (HfBK; prof. Ralf Kerbach). Působí v Berlíně a v Drážďanech, zastupuje ho drážďanská Galerie Gebr. Lehmann. Havekost obdržel významné Karl Schmidt-Rottluff Stipendium. Patří mezi výrazné představitele nové středoevropské malby, kde je řazen do tzv. drážďanské školy. Východiska a předlohy pro své obrazy nachází ve výstupech z masmédií (tiskoviny, internet, TV, satelit). Fascinuje ho krása a novost tohoto vzdáleného a zároveň blízkého světa. Odžívaná distance propůjčuje umělci specifickou malířskou formu. Všude nalézá syntetické kulisy, které se nabízejí jako materiál k vytvoření obrazu – třpytivý svět reklamy, uměle generované krajiny počítačových her (ty využil například i německý režisér Tom Tykwer ve filmu Nebe), výřezy campingových vozů, detaily z exteriérů německých velkoměst, reálie současné Ameriky (Los Angeles, San Francisco, národní parky USA)… Tady všude se zabydluje fenomén anonymity, který Havekost výrazově přebírá do svého díla. V katalogu umělcovy výstavy ve Wolfsburgu je uveden citát teoretika a obhájce médií Marshalla McLuhana: „Úlohou umění není ukládat zkušenostní momenty, nýbrž zkoumat prostředí, jež zůstává jinak nejasné a nepoznané.“ Totéž platí pro obrazy Eberharda Havekosta. Od poloviny devadesátých let využíval jako předlohy televizní filmy a časopisy. Postupně je ale nahradil vlastními fotografickými snímky. Pořízené momentky zpracovává v grafickém programu na počítači. Pak volí vhodné výřezy a přenáší je na plátno. Nejedná se tu o fotorealismus, nýbrž mnohem spíše o jakýsi „art-foto-realismus“ (realismus manipulovaný či retušovaný počítačem). Sám Havekost se brání tomu nazývat svá díla malbou a přiklání se raději k přesnějšímu termínu obrazy. Na rozdíl od generačně staršího Gerharda Richtera, kterému šlo především o skeptické malířské zhodnocení fotografovaných subjektů, dostává se u Havekosta do popředí kritické hodnocení mediálních hranic fotografie jako závazného dokumentu. Autor zpracovává motivy z privátních i veřejných oblastí. Maluje portréty, přejaté podobizny, fasády domů, automobily, obytné přívěsy, letadla, zvířata, rostliny i fádní krajinu. Metou je mu prosté lidské pozorování a vnímání všedního dne, které v sobě obsahuje úzkost z budoucnosti, nejistotu a pochybnosti z toho, co bude následovat. Před časem v jednom rozhovoru lapidárně komentoval vlastní práci: „Své obrazy neplánuji.“
Příbuzné články
Bloody Story
Sochařka Markéta Korečková (1975), absolventka pražské AVU (1992–99, profesoři Karel Nepraš, Jindřich Zeithamml, Milan Knížák), transgeneračně rozšiřuje částí svého díla specifickou poetiku neprašovského humoru, který u ní získává svébytný, žensky odstíněný rozměr. Ironie, tvrdost, kontrast, …
Veronika Holcová
Veronika Holcová (1973) staví své obrazy na formálních asociacích. Jsou to řetězce napříč vyvolanou emocí, větvící se různými směry do ramen podobně jako svícen, pomalý růst stromu nebo rychlý pád zničujícího blesku. Vznikají citlivé nervové sítě, které zachytávají různě velké fragmenty „obrazů“ …
Jaroslav Valečka
Jaroslava Valečku (1972), absolventa pražské Akademie výtvarných umění (prof. Jiří Sopko, prof. Jan Hendrych), lze zařadit mezi současné autory, kteří jsou svou tvorbou přirozeným způsobem napojeni na tradiční výrazové proudy, projevující se napříč dějinami malířství. Hlavní pilíře Valečkovy …