Roman Trabura (1960) patří do kategorie „živelných“ malířů, opatřených schopnostmi vizuálně si pohrávat s vlastními vizemi. Je schopen ony představy podle potřeby otiskovat do náležitých forem. Polarity Traburovy malby se poslední dobou vyostřují. Obraz se stává ještě více dějištěm, otevřenou scénou. Nosným motivem tu jsou kritické sociální parafráze. S nimi souvisejí také časoprostorové komprimace, které místy ruší iluzivní prostor obrazu, generují nový chaos a do všeho zasévají pomyslnou vesmírnou mlhovinu. V ní se otiskují a recyklují různé stupně nevole, nesouhlasu, agrese, obav, tužeb, snů apod., vyjádřených různými formálními postupy (streetartové a komiksové prvky, hesla, filmová perspektiva, filmové triky a iluze apod.). Nad světem, jak ho vnímá Roman Trabura, se začíná stmívat. Katastrofické vize vsazené do kulis současnosti jsou střídány sondami do archetypálně vnímané minulosti. Filmově aromatický Výbuch v Down Townu stojí vedle útočícího mongolského vojska, kde zmnožením jedné jednotky – jezdce v atakujícím trysku – jako by se po pláni od obzoru k obzoru valil ničící živel, přírodní katastrofa. Na kontaminované podvědomí a informační prostupy upozorňuje obraz Al Kaida, na společenskou paranoiu dílo Zločinci za dveřmi. Traburův romantismus se obrací naruby. Zasněžený korpus mrzne uprostřed ztišeného satelitního městečka, plného dýchající „pohody“. Pozemskému i vesmírnému dění propůjčuje Trabura lidské vlastnosti. Vše se mění a stává se lidskou fantazií a diváckou podívanou. Člověk nakonec vše vztahuje k sobě samému, nic jiného mu ani nezbývá. Věže chrámů vztyčené vzhůru k nebi, les plný falických hub, mrakodrapy vyhnané vysoko do výšky. Vše jako by se různým způsobem opakovalo a mělo svůj zastřený smysl – a zároveň se rozpouštělo a tavilo v neustále se měnící hmotě, o níž se můžeme domnívat, že ji známe.
Příbuzné články
Bloody Story
Sochařka Markéta Korečková (1975), absolventka pražské AVU (1992–99, profesoři Karel Nepraš, Jindřich Zeithamml, Milan Knížák), transgeneračně rozšiřuje částí svého díla specifickou poetiku neprašovského humoru, který u ní získává svébytný, žensky odstíněný rozměr. Ironie, tvrdost, kontrast, …
Veronika Holcová
Veronika Holcová (1973) staví své obrazy na formálních asociacích. Jsou to řetězce napříč vyvolanou emocí, větvící se různými směry do ramen podobně jako svícen, pomalý růst stromu nebo rychlý pád zničujícího blesku. Vznikají citlivé nervové sítě, které zachytávají různě velké fragmenty „obrazů“ …
Jaroslav Valečka
Jaroslava Valečku (1972), absolventa pražské Akademie výtvarných umění (prof. Jiří Sopko, prof. Jan Hendrych), lze zařadit mezi současné autory, kteří jsou svou tvorbou přirozeným způsobem napojeni na tradiční výrazové proudy, projevující se napříč dějinami malířství. Hlavní pilíře Valečkovy …