Co pro Josefa Šustu, Zdeňka Kalistu, Jaroslava Seiferta, Františka Hrubína a Jana Skácela znamenal Jules Verne, zachytil Josef Blüml v bohatě ilustrované studii Obraz moderního světa v díle Julesa Verna obsažené v sborníku Čas rychlých kol a křídel aneb Mezi Laurinem a Kašparem (Jihočeská univerzita, České Budějovice 2008).
Celoživotní zájem Václava Tilleho o technický pokrok, jeho fascinace rychlostí a pohybem je tématem příspěvku Dagmar Blümlové v témže sborníku.
Marie Šolleová v Naší rodině č. 26/2008 a Vlasta Skalická v Týdeníku Rozhlas č. 28/2008 vzpomněly červencového jubilea Pavla Eisnera (16. 1. 1889 – 8. 7. 1958), mladšího Tilleho publicistického kolegy z Prager Presse.
„Postdramatické, nedramatické nebo nemorální?“ zeptala se ve Světu a divadle č. 3/2008 na adresu nedávného jevištního vzkříšení Pařeniště Emila Františka Buriana brněnským HaDivadlem Radka Kunderová.
Význam a styl výzvy Ludvíka Vaculíka Dva tisíce slov, které patří dělníkům, zemědělcům, úředníkům, umělcům a všem (Literární listy č. 18 z 27. 6. 1968) zhodnotil v Literárních novinách č. 28 ze 7. 7. 2008 Jakub Patočka.
„Vitalita šedesátých let“ a současně „melancholie jejich konce“ vyzařovaly podle Pavla Klusáka v Hospodářských novinách 16. 5. 2008 z posledního opusu Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra Jonáš a doktor Matrace (premiéra v Semaforu 22. 5. 1969), zachyceného výběrem sedmi písní na „desetipalcové“ (25 cm) LP desce, již Supraphon ještě stihl
v roce 1969 vydat. Klusák v článku dále vyzvedl prozíravé převzetí všech sedmi studiově nahraných písní (plus jednoho dialogu) Karlem Knechtlem do výběru Suchý & Šlitr – To nejlepší… (2 CD Sony Music/Bonton 1999). – Upřesněme, že na tomto výběru, v současné době bohužel na trhu nedostupném, najdeme z druhého Jonáše ještě osmou píseň (Člověk, to zní hrdě), jež se na supraphonské albíčko v roce 1969 ze snadno pochopitelných důvodů nedostala.
Zveřejnění záznamu „nedivadla“ Ivana Vyskočila Haprdáns (1980) na DVD doprovodil Jan Hančil v Reflexu č. 26/2008 obsáhlým medailonem autora a interpreta v jedné osobě.
S Milanem Uhdem o autobiografičnosti jeho hry Zázrak v černém domě a připravovaných vzpomínkách Pokus o autoportrét rozmlouvala v Mladé frontě Dnes 24. 6. 2008 Krystyna Wanatowiczová.
Nad osobitou parafrází Dostojevského – Bratry Ramazovými Egona Bondyho (Akropolis 2007) – se v Hostu č. 6/2008 zamýšlel rusista Vladimír Svatoň.
Přepracování verneovky Dvacet tisíc mil pod mořem Ondřejem Neffem (Albatros 2008) posoudil v Brněnském deníku 31. 5. 2008 Petr Kovařík.