Švédský režisér Roy Andersson loni uzavřel svou „trilogii o existenci“ filmem Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě. Na rozdíl od předchozích snímků Písně z druhého patra a Ty, který žiješ v poslední části triptychu jízlivost ustupuje rezignované melancholii.
Název nového filmu Roye Anderssona Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě je údajně inspirován slavným obrazem Pietera Bruegela staršího Lovci ve sněhu z roku 1565, konkrétně několika holuby, kteří v levém horním rohu tohoto plátna skutečně sedí na větvi. Režisér si prý při pohledu na Bruegelův obraz představoval, že ptáci shlížejí na lidi pod nimi a přemýšlejí, co asi dělají. O smyslu lidského počínání má být i Anderssonův film. Když režisér za snímek přebíral cenu na festivalu v Benátkách, prohlásil, že ho ovlivnila také tvorba italského neorealisty Vittoria De Siky, zejména jeho film Zloději kol (Ladri di biciclette, 1948). I v tomto případě musel přispěchat se zdůvodněním: De Sikovy filmy jsou prý velmi humanistické a právě taková by podle Anderssona měla být i kinematografie. Pro oba tyto příměry platí, že nás ve skutečnosti nezavedou o moc dál než tam, kam nám ukážou cestu samotné režisérovy explikace. Každopádně nesnesou srovnání s výmluvnými a poetickými souvislostmi, které Andersson nacházel pro svá předchozí díla, ať už to byly básně Césara Valleja v Písních z druhého patra (Sånger från andra våningen, 2000) nebo citát z Goetheho Římských elegií uvozující film Ty, který žiješ (Du levande, 2007). Stejně tak i sám film je v mnoha ohledech těžkopádnější než zmíněné předchozí díly Anderssonovy volné „trilogie o existenci“.
Zvýslovnění ukázaného
Snímek si zachovává stejnou přísnou formu jako Písně z druhého patra a Ty, který žiješ. Skládá se z dlouhých statických celkových záběrůscén natáčených ve velkých studiových kulisách, kde kamera obvykle stojí poblíž jednoho rohu místnosti a snímá v několika obrazových plánech pomalu plynoucí situace. V těch figurují zpravidla obtloustlí strhaní starší lidé s nečitelnými strnulými výrazy a tvářemi nalíčenými bílou barvou. Mizanscéna, která svou kompozicí připomíná kreslené vtipy, je výborným materiálem pro zkoumání filmového prostoru – v tom smyslu, v němž tuto problematiku formuluje David Bordwell v knize Figures Traced in Light: On Cinematic Staging (Postavy zachycené světlem: O filmové scéně, 2005). Také jsou ale hraničním příkladem jasně vymezujícím propastné rozdíly mezi filmem a divadlem. Osobitý styl, který si režisér pěstuje od svých reklam z osmdesátých let, je stále stejně důsledný a precizní, přitom se ale nikam výrazně neposouvá.
Zachována zůstala i struktura děje. Ten sestává ze série scén, které dohromady netvoří souvislé vyprávění, ale jen síť situací, jež na sebe vzájemně volně odkazují a navazují. Andersson si ale poprvé vypomáhá občasnými mezititulky, které jako by chtěly do nahodile asociativního proudu scének vnést určitý systém. Na rozdíl od předchozích dvou snímků je také Holub v úvodních titulcích výslovně označen jako poslední díl trilogie. Není to jediný případ, kdy se Andersson zaplétá do pokusů zvýslovnit to, co jeho předchozí díla svedla přesvědčivějším a vyčerpávajícím způsobem ukázat. Dobře je to vidět ve scéně, kde několik uniformovaných mužů vede hrstku otroků do bizarní steampunkové plynové komory. Jde o zřetelný remake úvodního záběru režisérova krátkého filmu Nádherný svět (Härlig är jorden, 1991), kde skupina šedivých úředníků v oblecích zavře množství nahých mužů a žen do auta a postupně je otravuje výfukovými plyny. Zatímco Nádherný svět se k této scéně dále už nijak výslovně nevrátí, v Holubovi si hned následně musíme vyslechnout jednoho z aktérů této (snové) pasáže, jak lamentuje nad hrůzami, kterých musel být svědkem.
Svět krutosti a svět stesku
Zmíněná scéna je pozoruhodná ještě v jednom ohledu. Je to jeden z mála vyloženě jízlivých výjevů z celého filmu (kovová muzikální plynová komora má na svém trupu dokonce napsané jméno švédské kovozpracující společnosti Boliden). Kruté výjevy pokusů na lidech, drastických rituálů, brutálních nehod či fatálních klinických příhod, které se ještě hojně vyskytovaly v Písních z druhého patra, z novějších Anderssonových filmů čím dál víc ustupují. V Holubovi jich najdeme opravdu jen poskrovnu. Díky tomu je také režisérova novinka ještě o něco zapouzdřenější než jeho předchozí díla. Převládají tu totiž melancholické scény hrdinů, kteří bloudí, lamentují na svůj osud nebo se zoufale snaží vyslovit něco, čehož smysl nám jako posluchačům uniká a co se přímo na scéně setkává jen s mlčením lhostejně přihlížejícího davu. Zatímco v detailech je novinka doslovnější než starší Anderssonovy filmy, celkově je naopak ještě o něco neuchopitelnější a prchavější. Obzvlášť pro diváky, kteří neznají režisérovu tvorbu od osmdesátých let po současnost, bude tento posmutnělý derivát z mistrových starších děl obtížně srozumitelný.
Forma Anderssonových starších filmů – zejména typový výběr herců a líčení jejich tváří – totiž perfektně odpovídá jejich vizi lidstva jako shluku zoufalců hodných politování i opovržení, kteří ve své tragikomické touze po lásce a uznání, ve své pohodlné rutině či ve své sebezahleděnosti naprosto neuvědoměle páchají nejodpornější krutosti. Toto silné spojení empatie a opovržení ale z Holuba mizí a na jeho místo nastupuje svérázná, svým způsobem působivá studie stesku ve světě, kde se minulost a paměť opakovaně prolamují do současnosti (příkladem je návštěva krále Karla XII. v zapadlé putyce nebo muzikálové barové číslo z roku 1943), kde smích zaznívá jen z chechtacího pytlíku z obchodu s legračními předměty a kde se lidé dostavují na schůzky zásadně ve špatný den a nesprávnou hodinu. Je to každopádně prostor, který je mnohem méně zlomyslný než svět Písní z druhého patra a snímku Ty, který žiješ, přitom na něm stále zůstává přinejmenším formálně závislý.
Podobně jako mnozí jeho hrdinové, i nový Anderssonův film tak kupodivu bojuje s tím, jak se vyjádřit a co vůbec říkat. Zatímco předchozí dva tituly režisérovy trilogie byly neseny silnou naléhavostí spojenou s katastrofickými či rovnou apokalyptickými motivy (zástupy kráčejících mrtvých v závěru Písní z druhého patra, bombardéry v Ty, který žiješ), v Holubovi se i tento apel ztrácí ve prospěch melancholie, která je tu zároveň maskou jisté rezignace. Nejrozpačitější snímek Anderssonovy trilogie o existenci tak dělá zvláštní a ponurou tečku za cyklem portrétů lidstva, které se zde ukazuje jako všechno, jen ne hrdý, tragicky heroický živočišný druh, kterým by podle existencialistických filosofů mohlo a mělo být.
Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě (En duva satt på en gren och funderade på tillvaron). Švédsko, Norsko, Francie, Německo, 2014, 101 minut. Režie a scénář Roy Andersson, kamera István Borbás, Gergely Pálos, střih Alexandra Straussová, hudba Hani Jazzar, Gorm Sundberg, hrají Holger Andersson, Nils Westblom, Viktor Gyllenberg ad. Premiéra v ČR 16. 4. 2015.