za kliku od mých dveří
asi by tím zboural zeď
Music will be Dance
Tohle je revoluce se šťastným koncem
Revoluce, která začíná a končí tancem
This is Revolution with Happy End
The Revolution, which start and finish by Dance
Music will be Dance
Adonai Ello
good silence
breakin greatin
wafly wafly
Sluneční vločka roztaje na očích Green mirror
prvním křídlům na očích
Sluneční vločka je živočich
živočich času;
konečně je Teď
po dlouhý jinak době
a to dělí obzor dění...
slyším co nevnímám, vnímám co neslyším...
Vítejte na Planetě Fantazie
Vítejte v Říši Mýtů a Legend
Vítejte v Neosféře
Ukončete Hvězdné války
Válečný cajky dejte k Rudý myši do Bazaaru
Naše nová húlúvuvá Betelgeuze se točí v jiskrný Noci
jako blankytná Souměrná kolem své osy
s černým kocourkem Zásmukem na břiše zamčené diskety
*
Jak píše poslední Veršodajství :
Na Jupiteru vyzevlovali první plyš
I na Marsu kvetou sněženky
A Betelgeuze se vrací!
Pořád mimo už jsme doma
- poslední posmrtný dopis do zoubků zrcadla
Valhala Valpuržina Nás vítá v orinoru panaptedia
Modré měsíce z očí Loxiany vyplouvají
Oříšky bajtů plují atmosférou Nekonečné spirály
Básník miluje ve Vesmíru
Tady je Gagarin každej; nebo L.y.o.n. E
Tady je ta nepálka eiffelovy pálky baseballový hrany
a co s tím souměří,
Všecko ostatní jsme vyhodili z okna do Vesmíru
Music
Music will be dance
Tohle je Revoluce se šťastným koncem
Revoluce, která začíná a končí tancem
This is Revolution with Happy End
The Revolution, which start and finish by Dance
Music will be dance
Najít tak Zemi plnou tajemství
Na Planetě Fantazie Nekonečnou Věčnou chvíli být
Prožít kouzlo tajemné Extasie
Prázdnotám Pekla uniknout
Najít Vesmír Věčně žít
*
Třetí brána
ZrnovinaZrnovlnaZrnovina
ZrnovinaZrnovlnaZrnovina
ZrnovlnaZrnovinaZrnovlna
ZrnovinaZrnovlnaZrnovina
Celozrnná Oxymorá
jak v moři v ní pluje
jahodový průvan z meruněk
kdo by to byl do něj řek...
Nežsimě zasjak pádlo podá
zrnovina zrnovina zrnovina
zrnokocovina zrnokocouřina
ať připlave jupiterná Zlatá rybka
ať přiběhne čmucháček Bertík
Orfee popros Chárona,
zatancuj za-pop syntax error ://
tanec smrti a teroru švadlen
popros Bohyni Kálí v mikině z kostí
a lebek ušitých z mlíka
obklopenou kostlivci s indigovýma očima
a uhrančivým mobilem
Ať přestane čarovat
Ať nám vrátí Naději
Ať nám vrátí otevřené dárky
Veplaf do její duše jako duhový had
Upleť jí svetr z kůžiček paranoidních myší
cykloethaniodotinktury
Vetni jí do vlasů sopečnou růži voodoo
Nakopni do zadku předsedu vlády
Vytrhni jí z ruky Návod na použití smrti:
Se smrtí neklepejte ani netřeste
Případný třas je přírodního původu
Jo, jsou to pěkný kapky
Dávkování určuje Motýl Smrtihlav
Až budete mít dost, řeknu vám Sama...
Orfee
Popros Bohyni Kálí
Proměň se v modrou skalici
Proplův krokodýlí koberec
Ucupni nátluky
Sakra udělej už konečně něco
Vobal střeep párty
Chci se dožít Ticha
ticho ať už je jaký chce,
tak buď zvoní, anebo taky ne...
Music will be dance
frú-frú
Začíná Déjà vu
Začíná Déjà vu
Začíná Déjà vu
. !.
/( )/
°°°°?°°°°°°
..................
Music will be dance
Rozezní se hlas Sirény pod Efedrinovníkem
společně s jeho slavným kambiem
Tohle je revoluce se šťastným koncem
This is Revolution with Happy End
The Revolution, which start and finish by dance
Tenhle záhadnej virvál nebere konce
když padne akumulátor rozezní se
zvonky, zvonce a tibetské mísy
Einstürzende Mrakodrapen
rozezní se
než nás znovu zaplaví
Tsunami
Nikdy nestřílejte dvojplošníky
jointy dvojplošníky
Leonardo uletěl do Vesmíru na kusu plátna
vyvedeného potají v antigravitačních barvách
z jitrocele a fialek
Cáklost Srdce tepe jak o život
Tep se dotýká tajné Brány bytí
Není nad to mít Srdce ze zlata
(-: tenhle beat tep tepe jak tep Artep
*
Music
Music will be dance
Když jiskrozřivá Jitřenka
zhasne v tváři rána
Athéna zvedne svůj hlas
Ráno:
Jedno Slunce, rozklepnout na oblohu, orosit...
K snídani Fidorku místo ženy
Mám každou ponožku jinou, tráva zas a jas
ten úděl kam vyrazit,
když už opbout roudný šutky
zaniká amplituda a kam teda sebe vrazit
nezaniknout v calmströmu
neutonout v příšerný bažitou
nezmizet v Jindrově uchu lidí bezdomoví
na půl necesty
udržuj svou olejničku plnou
Tamhle jsou poslední androidi
a pak už jen lidské radary z Alfa Centauri
Poslední Arapažské wigwamy
Poslední ve sněhu havraní stopy
TAM ZEMĚ NIKOHO
kde se svištidlem komží
ozvěnou
ozvěnou
nese Vlahovcův zpěv
a Fénixův křik
Země mnoha proměn
je to tak
budoucnost má metalové glazury rudočerný lak
meditující Apače krossí pancéřový vlak
Dakota šeptá sladké jméno Lenoira
Lenoira krásná je jak Galleádská gazela
Marda kráčí mojí hlavou po hrázi pak moje hlava
Srnčí Malda když mi pivo dává
hravě hraje právě hraje
h a r m o n i k a
hraje na ni pierot
co vypršel se střípkem ze svých bot
píseň co se vínkem dává
píseň co se ránkem zdává
Spousta věcí je tu jenom na knoflík
Z hřbitova zní slzný vzlyk ...
Najít tak zemi plnou tajemství
Na planetě Fantazie nekonečnou věčnou chvíli být
Prožít kouzlo tajemné Extasie
Prázdnotám pekla uniknout
Najít Vesmír Věčně žít
Music will be dance
Všichni jsou blázni, jen já jsem letadlo
Nefritová bílá zrníčka krouží do dloužky, kde je tak daleko
ve spirále stále daleko pozdě a rychleji
tak silně tak bolestivě
odnášejí všechno
v Calmström
Tam uprostřed vane srdce pouště
a věčné Ticho
ta Veliká Hádanka
našel jsi Sandonoriko
Sandonoriko
Sandonoriko
*
Kde je jen jeden Starej mlejn
pod vodou na vážkách
slaďoučký rybníček,
co přestřelíš prakem
nedaleko břízami obrostlých jezer,
naštěstí se nám rybník neutopil, jen se trochu rázně kámoš opil
jak starej spiťar – Lužní les, opil se nám s Pyskáčkem,
pouličním Delonem
a nevypadalo to tak, jako když se Alainu Delonovi nafoukne airbag...
A nad ním kostel bez lodi
Ta Loď
To jsme my,
komparsisti Vesmírné balady
Féničani
Jako kdybychom se nikdy neviděli
neměl jsi tu nikdy být
hlavně mi nezapomeň přijít na Barting
pod Mortmartrem na Clondiku
poznáme se podle pletenýho vzoru ---
totiž,
Rozkopal jsi ve mě
židličky a stoleček
a ani sis nevšim, že jsem dům
že nejsem mrakodrap
sám sobě kominíkem
říkám si, dějí se i jiné věci
pustíme si starý desky
dvě, tři další propriety, nějaký laciný cigarety
co poděly se v kouři slov
nebe je modrý, jak hranostají brýle sov
pozdravuj popeláře
Asi tak v 1,21 megahertz
Začýná eksit dopře se bafte
Začíná exit dobře se bavte
V celách začínají řinčeti zvědavě mříže
to vím jistě
tenhle propadák nikdy nikam nezapadne
miluji a milovati budu
v napínavějších nyní dřivších souvislostech
radši bych si někdy rozbil hubu
za chvíli zůstane tu jen několik kosmických trosečníků
Umlkl gramm grammce,
dají ho tančit s myšma do kredence
a do tance dají se nad splavem labutě
do tikka
Ticho nejenže léčí, ticho taky kouše...
Měsíční dívka
Dívka z Měsíčních paprsků
mizí v květu Magnolie
Továrna na sny se zavírá
Továrna na sny se zavírá
Čarostroj se
obráceným houslovým klíčem
na věky zamyká
aptomat solí solwertem kmitočet funuce pferdí lstí i proklatě
Pískání v hlavě hoří tak ještě po dvaceti třech hodinách,
Pískání v hlavě modrého delfína,
Touhu které se nikdy nezbavíš:
Najít tak zemi plnou tajemství
na Planetě Fantazie nekonečnou Věčnou chvíli žít
Prožít kouzlo tajemné Extasie
Prázdnotám Pekla uniknout
Najít Vesmír Věčně žít
*
Sitting pacific et silencieux
miláčku miláčku miláčku
Básník Tikko Ticho feat. Czech Free Tekk 4002 tohle není žádná poezie a teď všichni zmizte!
support: Oktekk, Cirkus Alien, Startekk, Layka, Tsunami, 1PF, Igra a Cabaret Villon srpen 2004
Úryvky jsou vybrány z rozsáhlejší skladby, graficky zjednodušeno.
Galerie
Cyklus Madonamie
Tohle není víra, chtělo by se říct, a přece…
Filip Černý (1975), absolvent pražské AVU, malířského ateliéru Jiřího Sopka, pracuje s formálními a obsahovými proměnami obrazu, jejž chápe jako rafinovanou vizuální informaci. Klade důraz na technickou a technologickou režii obrazu, kterou vnímá jako jednu ze základních složek předkládaného sdělení. „Medituje“ nad možností množit, křížit, ironicky rozmělňovat či posilovat nebo si jinak pohrávat s konvenčně zažitými vizuálními významy-ikonami. Ke skicování a obrazovému rozvrhu používá počítač, jehož estetika se často přenáší do podoby finálních obrazových výstupů.
Cyklus Madonamie zahrnuje čtvercové obrazy formátu 100 x 100 cm s tradičním křesťanským motivem Madony s dítětem. Černého interpretace ikonografického schématu se opírá o tvarovou redukci, o vymezení vlastní figury vůči pozadí (střídání rozmanitého rastru) a o formální přepis ve stylu nových vizuálních možností. Ironie a odstup od tématu, které jsou podrobovány aktuální interpretaci, jsou čitelné především ze skutečnosti, že ikona i pozadí hrají stejně důležitou roli. Někde je dokonce ornamentální řešení pozadí významově nadřazeno ikoně, která se jakoby vytrácí a mizí v prvním plánu, jinde se dokonce paradoxně dostává samo pozadí do popředí a pohlcuje ústřední motiv. Rozostření a tvarová redukce vede diváka k významovému zamlžení předkládaného sdělení. Návštěvník se pak může ptát, jakou pozici autor vůči vlastnímu zobrazení zastává a co přesně je cílem jeho ironického výpadu. Je to vyprázdněnost zažité formy? Nebo ztráta její autenticity prostřednictvím přenosu novými médii? Nebo je to polemika ještě zásadnějšího charakteru? V obrazovém tematizovaném souboru se opět projevuje typický prvek autorovy malby, a tím je znejistění diváka. Formální i obsahové.
Stejně jako v Černého starších pracích je tu přítomen onen vtírající se dojem jakési nepatřičnosti či podvodnosti. Malíř tu velmi sofistikovaně zkoumá „morální hranice reality“, přetavované a účelově recyklované svou snadnou a lehce dostupnou reprodukovatelností.
Petr Vaňous