Světoznámé lázně na místě, kde se kříží údolí řek Etsch a Passeir v jižních Tyrolích, hostilo fotografickou výstavu, v jejímž hledáčku se ocitla v současnosti mediálně exponovaná malířka Frida Kahlo. Autorem snímků není nikdo jiný, než její milenec Nickolas Muray.
S jistou nadsázkou by se dalo říci, že se Frida Kahlo (1907–1954) v posledních letech stala Che Guevarou západních galerií. „Je mi na nic z těch prohnilých Evropanů, ty všivácké ,demokracie‘ nestojí ani za zlámanou grešli,“ řekla kdysi. Inu, je asi v režii ruky trhu, s jakou samozřejmostí se ty nejpodvratnější umělecké osudy a díla proměňují ve zboží; podobně jako se repliky (!) Duchampova pisoáru prodávají za miliony dolarů, dobývají asi dvě stovky obrazů z pozůstalosti mexické malířky výstavní síně západního světa.
Fridamánie se bezesporu živí „leskem a bídou“ oscarového životopisu Frida od Julie Taymorové z roku 2002 se Salmou Hayekovou v hlavní roli. Jen za poslední dva roky měla tato malířka, pro níž byli proletářská revoluce a Diego Rivera vším, šest velkých samostatných výstav (New York, Londýn, Hamburg, Santiago de Compostella), tři proběhly v Londýně, z toho dvě v Tate Modern. Ba co víc! Americká nadace manželů Gelmanových připravila kolektivní show pod názvem Viva la Vida: Frida Kahlo, Diego Rivera & Mexican Modernism, která obletěla svět (Reno, Dallas, Seattle, Phoenix, San Diego, Chicago, New York, Mexico City, Benátky, Řím, Wellington, Canberra...). Jen letos jsou k vidění její tři nové samostatné výstavy.
V odlesku globálních ramp byla počátkem července v jihotyrolském Meranu otevřena výstava fotografických portrétů Fridina milence a důvěrníka Nickolase Muraye pod názvem I will never forget you!
Ach, Merano, Meran...
Světoznámé lázně jsou už od 60. let 19. století tradičním cílem blazeované smetánky z celé Evropy – přístavem luxusu a dobrého vkusu. Oblíbené nástupní místo vysokohorské turistiky je zároveň jednou velkou subtropickou botanickou zahradou chráněnou středověkými a romantickými hrady utopenými v nesčetných jabloňových sadech a vinohradech, jež se táhnou vysoko po úpatích až k ledovým farmám na úbočích skal. Třicetitisícové městečko obklopené bezmála třítisícovými vrcholy skýtá mnoho přitažlivých paradoxů a svým jedinečným duchem (tak dráždivě rozkročeným mezi Vídní a Středomořím) se seveřanoví jeví skoro jako ztracený ráj. Meran – to je pohled z římského oblouku přes divokou alpskou řeku s obrovitými balvany k hrádku S. Zeno, kde žil Ezra Pound, nad neskutečným vodopádem mezi palmami, olivovníky a sukulenty. Meran je také středověká kupecká ulice Lauben s gotickým, renesančním, barokním, klasicistním a fašistickým podloubím, naplněná vybraným zbožím z celého světa, která je ze všech stran obestavěna historizujícími, wagneriánskými a secesními nájemními činžáky, hotely a lázeňskými domy; Meran – to jsou dlouhé klikaté asfaltky mezi namyšlenými eklektickými vilami ukrytými za přívětivě se kývajícími palmami a bambusovými hájky rostoucími tu namísto živých plotů; dvojjazyčné Merano – zde se káva objednává jedině s italskou koncovkou: „Zwei macchiati, bitte.“ Krajina gotických kostelů, italianizujících klášterů, drobounkých kapliček s lidově primitivními malovanými madonkami a dřevěných krucifixů pod ostrou stříškou věnčenou olivovými ratolestmi a kukuřičnými klasy. Kafka se tu léčil, Morgenstern umřel, město-letní byt, které si zamilovaly generace evropských aristokratů.
Frida a Nickolas
Od roku 2001 v Meranu v ulici Lauben funguje zajímavá symbióza spořitelního domu a kunsthalle: kunst Meran im haus der Sparkasse alias Merano arte edificio Cassa di Risparmio. Do širšího středoevropského kontextu se tato výstavní síň zapsala na podzim roku 2004 výjimečným projektem pod názvem: meta.fisica – Kunst und Philosophie von de Chirico bis zur Konzeptkunst, doprovázeným náročným katalogem, na jehož kvality např. loni navázala vynikající přehlídka současného sochařství Stretch Scuplture. Letní měsíce pak 500 m2 této výstavní plochy v klasicistní budově (adaptované v intencích italsky kultivované a rafinované památkové péče) patří turisticky přitažlivým přehlídkám. Loni to byla výstava fotografií Man Raye, letos tedy Frida Kahlo.
Frida potkala Nickolase Muraye (1892–1965), módního fotografa maďarského původu a pionýra barevné fotografie, ve třicátých letech v New Yorku, v době, kdy se přátelil s okruhem mexických malířů kolem Diega Rivery. Navštěvovali se a „potýkali“ až do roku 1941, kdy Nickolas definitivně pochopil, že Frida je vnitřně zcela oddána Riverovi. Vzájemná korespondence však svědčí o jejich upřímném a silném mileneckém vztahu a důkazem je i 56 ponejvíce barevných a dvoutónových fotografických desek vystavených poprvé loni mnichovskou galerií Schirmer/Mosel Showroom. V letáku meranské kunsthalle jsou fotografie inzerovány jako „fotografická a uměleckohistorická senzace“, jako „milník barevné fotografie“ a interpretovány jako „málem fotografická performance“ obou milenců. Ve skutečnosti jde spíše o klasické portréty krásné a hrdé ženy v tehuánském kroji. „Diego říká, že je (Murayova fotografie – pozn. aut.) stejně dobrá jako obraz od Piera della Francesky“ (Frida v dopise Nickovi, 1939). Nelze jim upřít sugestivnost a i bez Fridiny legendy se na ně jen obtížně zapomíná. Pozoruhodné jsou rovněž fotografie dokumentárnějšího rázu. Na jedné vidíme milence před Fridiným rodným „modrým domem“ v Coyoacánu, v pozadí je kamenná mayská plastika – drobný skřet tlačící vozík se sedícím Lvem Trockým. Na jiném portrétu z Coyacánu nosí Frida náušnice ve tvaru malých usekaných ruček. Avšak po počátečním okouzlení následuje mírně rozpačité střízlivění a tázání. Jde tu o plytký, nebo rafinovaný koncept kurátorů? Je to jen zastávka na trase mezi nákupy luxusních a krásných věcí, nebo kódované poselství o bolesti, smrti a touze ukryté za krásnou tváří? „Přední znalkyně Fridiny tvorby Hayden Herrerová (…) přirovnala Fridu ke sv. Šebestiánu,“ píše Luděk Janda v českém výboru Fridiny korespondence a deníků a mohli bychom jí nad Fridinými portréty dát za pravdu. Stejně jako tento světec na renesančních obrazech vystavuje Frida Nickově kameře beze studu svou bolest i krásu s neobvyklou přirozeností.
Zůstane-li nám po výstavě přece jen skepse i po návratu z Merana, neměli bychom se alespoň bránit vlastním vzpomínkám; jsou příliš vzácné (vzpomínky, Meran i Frida) na to, abychom je se zachmuřeným úsudkem seveřana zavrhli a o výstavě pomlčeli.
Autor je historik umění a recenzent dvouměsíčníku Listy.
Frida Kahlo & Nicolas Muray: I will never forget you!
2. 7. – 27. 8. 2006, Kunst Meran / Merano arte, Lauben / via Portici 163, Merano, Itálie.