Film evokující sedmdesátá léta v Americe vypovídá svým zpracováním a vyzněním především o současnosti; respektive o oživlé touze po politickém kýči.
Americký gangster se spolu s nedávným Posledním skotským králem Kevina Macdonalda (2006) či Zodiakem Davida Finchera (2007) nesou na současné módní vlně přepracování skutečných události ze sedmdesátých let do podoby žánrových retrofilmů. Převedení série reálných historických fakt do umělé filmové reality a jejich přizpůsobení žánrovým schématům vedlo u obou starších zástupců k pozoruhodnému napětí mezi realističností a fikcí. V Posledním skotském králi sledujeme postupné hroucení iluzí hlavního hrdiny, mladého skotského lékaře Garrigana, o ugandském diktátoru Aminovi, které má podobu pozvolného narušování stylizovaných žánrových scén zneklidňujícími drastickými výjevy, vymykajícími se konvencím mainstreamových filmů. Zodiac zase předkládá ohromné množství reálných fakt týkajících se složitého vyšetřování série vražd a vyvažuje jej zploštěním vystupujících postav na jednorozměrné, typicky žánrové figurky. Nový film Ridleyho Scotta selhává v první řadě už v tom, že nechává skutečnosti týkající se reálné profesní dráhy drogového magnáta Franka Lucase zcela pohltit regulemi hollywoodské filmařiny, čímž je zbavuje veškeré životnosti a dělá z nich konvenční žánrový konstrukt.
Husté kníry a licousy
Se Zodiakem spojuje Amerického gangstera také postava odhodlaného „skautského“ vyšetřovatele, který za všech okolností zůstává věrný spravedlnosti a pocit odpovědnosti za druhé ho nutí neúnavně pátrat po pachatelích zla. Tyto postavy však v obou filmech nejsou zcela jednoznačné. Zatímco Graysmithe z Fincherova filmu žene fascinace tajemným zabijákem za hranice fanatismu, Richie Roberts ve Scottově díle vyvažuje svou zanícenost svědomitého detektiva rozháraným soukromým životem rozvádějícího se muže ve středních letech, který vyplňuje volné chvíle známostmi na jednu noc. Jeho protihráč Lucas je pak charakterově určen převrácením znamének u profesního a soukromého života – v „zaměstnání“ si počíná jako bezohledný vrah a vypočítavý obchodník, ale je vždy pozorný k mamince, chová se hezky k manželce a chodí do kostela. Tato dvojí a vzájemně protikladná rozpornost obou hrdinů je ale rozvržena příliš černobíle a symetricky. Zvláště postava Franka Lucase není vnitřně příliš soudržná a vyznívá jako vyprázdněná směska typických atributů žánrových gangsterů (svou kariéru začíná jako pravá ruka zkušenějšího gangstera, kterého pak uctívá jako mentora, má několik iracionálních, ale tvrdě dodržovaných zvyklostí, dokáže se v jedné vteřině proměnit z vesele konverzujícího obyčejného chlapíka v nelítostného vraha). Nevěrohodnost titulní postavy částečně zakrývá její obsazení Denzelem Washingtonem, které samo o sobě vyvolává napětí, jelikož se jedná o netypicky zápornou postavu ve filmografii tohoto charismatického a sympatického herce.
Příběh o střetu obou hrdinů, reprezentujících dvojici zrcadlově převrácených morálních dilemat, je zasazen do retroverze Spojených států sedmdesátých let, která je vystavěna především na popkulturních symbolech a mediálně zpopularizovaných symptomech této dekadentní dekády – zkorumpovaná policie, nárůst pouliční kriminality, vietnamská válka, Muhammad Ali, funková hudba a diskotékový životní styl, husté kníry a licousy. Snímek klade na prostředí mimořádný důraz – děj co chvíli rozřeďují videoklipové sekvence typických dobových výjevů, doprovázené písněmi evokujícími dané období (mimo jiné titulní song filmu Across 110th Street, použitý i v Tarantinově Jackie Brownové).
Žánrová schémata zcela vítězí v nečekaně tradičním závěru, kdy jsou oba hrdinové vykoupeni ze svých hříchů a Spojené státy očištěny od vší špíny, jež na nich v morálně pochybených sedmdesátých letech ulpěla. Tradicionalismus Amerického gangstera (zahrnující tak vousatá klišé jako pasáž, kdy se Lucas na večírku na první pohled zamiluje do své budoucí celoživotní družky, nebo scénu zatčení záporáka z vyšších společenských kruhů při jeho odchodu z nedělní mše v kostele) je zarážející jak v kontextu současného Hollywoodu, tak v souvislosti s deziluzivní americkou kinematografií sedmdesátých let, na niž dílo odkazuje. Nebýt množství dobových odkazů a oslnivého, ryze současného stylu filmu, připomínalo by Scottovo dílo ze všeho nejvíc americké moralizující filmy padesátých let.
Autor je filmový publicista, studuje filosofii na FF UK v Praze.
Americký gangster (American Gangster).
USA 2007, 157 minut. Režie Ridley Scott, scénář Steven Zaillian, kamera Harris Savides, hudba Marc Streitenfeld. Hrají Denzel Washington, Russell Crowe, RZA ad. Premiéra v ČR 3. 1. 2008.