„Pomalá sebevražda, hlásají plakáty
na pisoárech/ v nákupním centru a já
nemám co říct.“ Jakub Řehák se ve své
nové básni vydává kromě nákupního
centra také na úřady, zkoumá plynutí
dnů i povahu lednového sněhu.
Věci, na kterých se můžeme shodnout,
jsou jednoduché,
slunce za okny, řinkot kolejí, chrapot sbíječek,
vzdušné chocholy
napůl žerdi v nejhorším mrazu
za poslední roky;
pot stékající z dlažby,
denní zkoumání
jazyka,
hmatání zduřelých uzlin v podpaždí
a tříslech. To jsou mé obřady.
Ale co je to
– vyzařování, vyhasínání
jen v opačném směru…?
Inzulín šera.
Hrst plevele za chladným betonem,
plech nespatřených střech,
pach holubů
třískajících křídly o vlhké kamenité zdivo
vycíděných pražských zdí.
Snáší se soumrak
podél promenády
a od jisté doby není nevinnost
jen nenávist – chtěl jsem žít
jinde, třeba v Řecku,
ale žiji tady.
Natažené ruce úřadů, chodby,
zpocené větráky.
Výboje zarývají se k večeru
do měkké šedé kůry, působí
závrať a bolest za krkem,
město pak vidím
a je mnohem skutečnější.
Padající melouny nic nevyřeší,
jen vypadají krásně na zářivých plachtách
v kalném zeleném světle,
ne,
melouny nic nevyřeší, mohou padat dál.
Zbavit se zapšklosti, postoupit
k vyššímu oddílu světla
je úkol.
Tuto zimu kosi zůstali, mátl je teplý vlhký vzduch
rozprostřený nad písčitými nánosy
probouzejících se ulic.
Chodci klopýtali v mátožných snech,
ale černé ptactvo odsouvalo zimu do bezvýznamného gesta.
Zima nás hřála, přikryla zem
sněhem zapomnění.
Věci, na kterých se můžeme shodnout,
leží na jednoduché škále –
nelhat, nepodvádět, neubližovat.
Pomalá sebevražda, hlásají plakáty na pisoárech
v nákupním centru a já nemám co říct;
přítomnost je klíčem k okamžiku,
život už dlouho budil dojem
ranního vstávání, odkrývání pokrývky,
nehmatání milovaného těla, odchodů
do zaměstnání.
Trvají krátce dny,
tváře přátel pohlcené stínem
v šeru,
v modrém zimním šeru, sníh
čtyři podstaty sněhu, pozdního lednového sněhu
uprostřed noci na kapotách aut,
a zmrzlý praskající vzduch
a zimní průzory,
a žádná nemoc, žádný ničemný život,
žádná
slova klouzající do mělkých sálů,
nic,
anebo se můžeme shodnout,
zda mají kancelářské ženy duši,
zda kouř jejich vlasů
spustí se ke kotníkům a způsobí
rozkoš,
zda chození, dusot, nervozita
v mdlém kalném světle
nadcházejícího ledna
něco vysvětlí.
Anebo se verš rozplyne spolu s mokrým sněhem
ve větvích
a obřady
na počátku roku se promění v mátožné
soustředění,
v hledání viníků,
anebo to bude bílé, plné sršícího chladu,
anebo to bude bílé, plné sršícího chladu,
anebo to bude bílé, plné sršícího chladu.
Můžeme se rozhodnout.
Teď je však nutné v kanceláři
psát:
platby ve stavu žaloba přijímáme,
neposíláme platit na právní oddělení
platby přijímáme
i částečné,
nejsme-li si jisti, zda platí vše,
např. úroky, raději zavoláme
a zeptáme se.
Neposíláme zbytečně
na právní přes celé město.
Mrtvá nevěsta pluje v moři.
V Řecku hoří modrý aspirin.
Jakub Řehák (nar. 1978) navštěvoval gymnázium v Uherském Brodě a vystudoval Vyšší odbornou školu filmovou ve Zlíně. Na studiích režíroval dva krátké hrané filmy Jáma a Svatá Marie. Básnicky debutoval sbírkou Světla mezi prkny (Fra 2008). Příležitostně publikuje recenze a eseje o poezii v různých periodikách (A2, Respekt, Souvislosti, Tvar). Žije v Praze.